Actualitat Notícies

Consells de les elèctriques per a protegir-se del «*phishing» i d'altres fraus que afecten el consumidor
Consells de les elèctriques per a protegir-se del «*phishing» i d'altres fraus que afecten el consumidor

Davant l'alerta que va transcendir en les últimes hores després de conéixer-se casos de frau via anomenada telefònica a clients de companyies elèctriques, entre elles Naturgy, la companyia apel·lava a la prudència i demanava als clients que desconfien de qualsevol oferta energètica desproporcionada —en aquest cas era l'oferiment d'una bonificació del 20% sobre la tarifa només per ser client de la província de Lugo—. Davant trucades telefòniques que els facen desconfiar, aconsellen als seus clients que contacten amb la plataforma d'atenció al client en el número 900 100 251.

No obstant això, també des de Naturgy asseguren que existeix una altra via habitual d'engany que és el *phishing o frau per via internet. Sol·liciten precaució davant possibles accions dirigides a intentar suplantar la identitat de la marca per a contactar amb els seus clients. Indiquen que els pirates informàtics s'acuren a usar la mateixa forma de comunicació i reconeixen que la fórmula més comuna és a través del correu electrònic. L'objectiu: guanyar-se la confiança de l'usuari per a aconseguir informació confidencial o sensible.

Recorden que «el phishing més comú és enviar correus electrònics fent referència a una factura, ja siga adjuntant un arxiu com a rebut o reclamant dades personals per factura impagada».

Davant situacions que generen dubtes, des de Naturgy recomanen als seus clients seguir unes pautes; verificar el nom del remitent que es mostra com a origen d'un correu electrònic i l'adreça electrònica, no quedar-se només amb el nom visible sinó que cal revisar l'adreça d'email (especialment el text que apareix després del @). Insisteixen que en Naturgy els clients d'Àrea Clients reben un correu electrònic amb el remitent factura@naturgy.es i també recorden que no sol·liciten per correu electrònic credencials personals ni bancàries, ni usuari, ni contrasenya.

No facilitar dades sensibles

Des de la companyia insisteixen que en accedir a la web el client ha de fixar-se que davant de l'adreça ha de figurar https://www.naturgy.es (no http://www.naturgy.es). Aconsellen eliminar el correu potencialment maliciós, actualitzar l'antivirus i pegats de seguretat i realitzar un escaneig del disc complet, canviar les passwords (contrasenyes) de totes les pàgines web a les quals s'accedisca des del dispositiu, realitzar una còpia de seguretat de totes les dades i accedir només a xarxes de confiança.

Una altra signatura com Iberdrola també aporta consells al consumidor davant possibles casos de ciberatac en forma de phishing, bé siga a través de correu, SMS, missatgeria instantània o xarxes socials. Demanen verificar que l'adreça d'email es correspon amb la persona o organització que ho envia, i si el missatge requereix urgència o ofereix una ganga, desconfiar i comprovar que la pàgina a la qual redirigeix un link és autèntica abans de donar dades.

Davant comunicacions que al client li resulten sospitoses, des de Repsol també recomanen en el seu web no contestar a correus electrònics no sol·licitats o de remitents desconeguts, ni obrir els documents adjunts a aquests correus; no facilitar credencials d'accés, nombres de targetes de crèdit o de comptes bancaris a persones de les quals es desconega la seua identitat o en webs que no siguen de confiança; desconfiar de situacions que no segueixen el flux habitual o que manifesten una urgència injustificada; verificar la identitat de qui contacta i també aconsellen no realitzar pagaments sense validar les dades del destinatari.

Consulta la notícia original AQUI

Level AA conformance,
		            W3C WAI Web Content Accessibility Guidelines 2.0
© 2024 - Sernutec - Servicios y Nuevas Tecnologías