Actualitat Notícies

El que el consumidor ha de saber sobre els seus contractes d'electricitat i gas
El que el consumidor ha de saber sobre els seus contractes d'electricitat i gas

El Govern va aprovar el passat 26 d'octubre una normativa (el Reial decret llei 23/2021) que inclou una sèrie de mesures per a dotar d'una major transparència als preus i ofertes de subministraments energètics i protegir així els consumidors d'electricitat i gas.

En resposta a les consultes d'empreses comercialitzadores i consumidors, la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (*CNMC) ha elaborat una guia amb recomanacions per a aplicar aquestes mesures:

1- Comparar ofertes

Comparar ofertes de subministrament, ja siga de llum o de gas, és una tasca molt difícil per a gran part de la població. Per això el paquet de mesures aprovat pel Govern obliga les comercialitzadores a publicar informació «transparent, adequada i actualitzada» sobre els preus de totes les seues ofertes.

En els mateixos termes s'han de reflectir les condicions de finalització dels contractes i la informació sobre serveis addicionals contractats conjuntament, com pot ser la revisió de la caldera (gas) o el manteniment d'instal·lacions (electricitat).

Aquesta informació, subratlla la *CNMC, ha d'estar en tots els mitjans pels quals es publiciten ofertes, així com en la pàgina web de les comercialitzadores. A més, aquestes empreses han de comunicar les seues ofertes al *superregulador perquè les incloga en el seu comparador de preus.

2- Revisions de preus

El Reial decret llei estableix que les revisions de preus han de comunicar-se amb un mes d'antelació «de manera transparent i comprensible». A més, han d'incloure una comparativa dels preus abans i després de la revisió. La normativa també obliga a realitzar una estimació del cost anual del subministrament per al consumidor, i la seua comparativa amb el de l'any anterior.

La guia de la CNMC aborda la manera de realitzar aqueixa comparativa i estimació de cost anual. També dedica un espai al cas dels contractes amb revisions a molt curt termini, per als quals no és possible comunicar les actualitzacions de preus amb l'antelació exigida d'un mes.

3- Rescissió dels contractes

Les comercialitzadores estan obligades a informar el consumidor del seu dret a rescindir el contracte «sense cost ni cap penalització» quan se li notifica una modificació de les condicions. La *CNMC recorda que no es pot limitar el termini perquè l'usuari exercisca aqueix dret, perquè la llei així se'l reconeix.

El canvi de condicions de l'acord entre comercialitzadora i client durant la seua vigència només pot fer-se «si està pactat de manera específica, clara i transparent».

El super regulador subratlla que els canvis de contracte fix -amb un preu pactat per a tot el període- a indexat -a la tarifa regulada o *PVPC- suposen modificar l'acord entre totes dues parts. Per això el consumidor té dret a rescindir-lo sense cap cost, encara que en el contracte s'estipule aquesta possibilitat «de manera genèrica».

La guia de la CNMC recull que, quan la comercialitzadora decideix rescindir un contracte conforme a les condicions econòmiques pactades, hauria de compensar al consumidor amb, «almenys, el mateix criteri de penalització pactat per al supòsit invers». És a dir, si haguera sigut l'usuari qui trencara el contracte.

Consulta la notícia original ACI

Level AA conformance,
		            W3C WAI Web Content Accessibility Guidelines 2.0
© 2024 - Sernutec - Servicios y Nuevas Tecnologías