Actualitat Notícies

La pujada dels combustibles porta la mirada del consumidor als cotxes elèctrics i creix l'interés per ells
La pujada dels combustibles porta la mirada del consumidor als cotxes elèctrics i creix l'interés per ells

L'alça de la gasolina i el dièsel porta als consumidors a parar atenció als elèctrics: portals com Coches.net, Clicars, Sunauto o Milanuncios registren increments de cerques d'elèctrics en l'últim mes.

La pujada del dièsel i la gasolina està sent un dels principals components de la galopant inflació que està vivint el mercat espanyol en els últims mesos. En l'última dada de l'IPC, corresponent al mes de març, el preu del transport va pujar un 7,1%, amb el que acumula un 12,1% de pujada en el que va de 2022.

Aquesta dinàmica d'alça en els combustibles, que ja venia sentint-se des de l'últim trimestre de 2021 ha explotat amb la invasió d'Ucraïna per part de Rússia, fins al punt de provocar una vaga de transportistes que va afectar greument diverses indústries, sobretot la de l'alimentació i va acabar tancant-se amb un acord amb el Govern que inclou una rebaixa de 20 cèntims per litre de carburant.

No obstant això, encara que s'haja alleujat de manera temporal les reivindicacions del sector, la situació ha provocat un renovat interés pels vehicles elèctrics per part dels consumidors particulars, que es manifesta primer en els canals de compra digitals.
Es paguen més imposats per la gasolina a Espanya que en la resta d'Europa? Així influeix aquest tribut en el preu del combustible

Durant el mes de març els visionats d'anuncis de cotxes elèctrics es van incrementar un 22% respecte al mes de febrer, expliquen a Business Insider España fonts de Coches.net, el portal de compravenda de vehicles nous i usats de la companyia de classificats Adevinta (Milanuncios, Infojobs, Fotocasa), on van veure que les cerques es van incrementar 'notablement' en la primera meitat de març.

Els usuaris també busquen cotxes elèctrics en el mercat de segona mà, asseguren des de Clicars, la plataforma espanyola de venda digital de vehicles usats propietat del grup francés Aramis (PSA).

'Hem observat un clar augment en l'interés pels vehicles 100% elèctrics entre els clients de Clicars el mes de març augmentant la demanda un 124% respecte al mes de febrer, període que coincideix amb l'augment en els preus dels combustibles', expliquen des de la companyia a *Business Insider España. Els híbrids no endollables també van créixer un 100% i els endollables un 27%.

Amb la pujada de la llum, és més car recarregar un cotxe elèctric o repostar un dièsel?

Es tracta d'un salt rellevant, ja que al febrer la demanda d'elèctric només havia augmentat un 20%, i resulta interessant atés que el consumidor de cotxe de segona mà de moment no s'estava interessant tant pel vehicle elèctric. En *Clicars asseguren que només el 7% dels vehicles que van entregar en 2021 van tindre etiqueta Eco, que només tenen els elèctrics, híbrids i de gas.

Respecte a fa un any, les cerques d'híbrids i elèctrics han duplicat la seua quota, de ser el 12% del total de vehicles al 25%, segons dades de *Sumauto, que agrupa portals com Autocasión, Autoscout24 o Unoauto. A la llum de les dades d'aquesta companyia recollits per Europa Press, els híbrids i elèctrics són ja la principal categoria de cerca en vehicles nous (43%) encara que en els usats continua dominant el dièsel (54%).

Una tendència prèvia

Es tracta, en tot cas, d'una tendència que ve alimentada pel creixent interés en els elèctrics, que ja era prèvia al conflicte a Ucraïna i l'alça dels combustibles, recorda a Business Insider España Maria Moreno, directora general del portal de venda digital de la patronal de concessionaris Faconauto, niw.es.

'L'interés total en els cotxes híbrids i elèctrics sens dubte té una tendència incremental. No obstant això, aqueixa tendència no ha sigut més acusada després de la pujada de preus dels carburants, continua amb un increment lineal', afirma Moreno. També Coches.com admet a Business Insider Espanya que les seues dades no registren un increment destacable respecte a la tendència general.

No obstant això, fins i tot en plataformes de classificats generalistes, com *Milanuncios, han trobat un increment. 'El mes de febrer la demanda de cotxes elèctrics va créixer un 90,8% respecte a gener i al març va continuar creixent un 24,5% respecte a febrer', assenyalen des del portal, en el qual van veure increments setmanals del 78% en les primeres setmanes de març.

També altres fonts d'informació, com les enquestes de la companyia de rènting *Northgate, revelen aqueix canvi de mirada cap a l'elèctric. Segons les seues dades, que procedeixen d'una enquesta a uns 1.000 espanyols majors d'edat, un 74% dels enquestats ja es planteja optar per un vehicle elèctric, i entre els motius principals per a això, el 43% es va referir a l'escalada de preus del combustible.

Pugen les matriculacions i els elèctrics 'made in Spain'

L'interés també es revela en les compres de vehicles: els vehicles alternatius van suposar el 39% dels vehicles matriculats a Espanya al març i el 41% en el total del primer trimestre, un increment de més de deu punts percentuals respecte a 2021. Això sí, en el context d'un mercat molt tocat, que ha venut un 11,6% menys en el primer trimestre respecte a 2021, segons dades de Anfac.

Els elèctrics purs han duplicat la seua presència: van ser el 5,16% de les vendes totals al març (eren el 2,36% fa un any) i el 4,41% en el conjunt del primer trimestre (enfront del 1,85% en el mateix període de 2021). En total, són 7.252 vehicles elèctrics matriculats entre gener i març de 2022, enfront de 3.446 fa un any.

No obstant això, els problemes de subministrament en el sector estan afectant, sobretot als híbrids: al març es van vendre menys que fa un any, tant en endollables (3.307 vehicles venuts, un 7% menys) com en no endollables (16.398, un 13% menys).
Espanya, davant el desafiament de la mobilitat elèctrica: necessita multiplicar per 25 el nombre de vehicles elèctrics en menys d'una dècada per a complir els seus objectius

Quant a la producció, fortament colpejada per la crisi de subministraments que li va restar quasi 370.000 vehicles entre gener i febrer, els vehicles electrificats ja suposen el 10,4% del total dels quals es fabriquen a Espanya, segons les dades acumulades de gener i febrer de 2022 de la patronal de fabricants.

Sobretot el que més es fabrica a Espanya són híbrids endollables, que ja són el 6,3% del que es produeix en tot el país (11.991 vehicles), seguit pels elèctrics purs, que representen el 3,5% (6.560) però creixen un 15% al febrer.

Són dades positives, tenint en compte el retard que Espanya té respecte a Europa en mobilitat elèctrica, on a penes es venen un 8% de vehicles endollables (elèctrics+híbrids endollables) quan a Europa els híbrids ja han superat al dièsel. Mesures com el PERTE del vehicle elèctric i anuncis com la fàbrica de bateries que Volkswagen instal·larà a Sagunt (València) podrien impulsar aqueix escenari i aprofitar aquest interés creixent pels vehicles a bateria.

Consulta la notícia original ACI

Level AA conformance,
		            W3C WAI Web Content Accessibility Guidelines 2.0
© 2024 - Sernutec - Servicios y Nuevas Tecnologías