Actualitat Notícies

Què és la 'reduflació' i com afecta al consumidor?
Què és la 'reduflació' i com afecta al consumidor?

El terme reduflación no ha deixat de sonar des que va començar la guerra a Ucraïna i la seua consecutiva pujada de preus generalitzada. Encara que ara puga sonar estrany, per a molts dels consumidors no és nou i fa anys que les marques ho utilitzen, sobretot en èpoques de crisis i inflacionistes com les que corren hui dia. El terme prové del Regne Unit, on des de fa més d'una dècada es denuncia el que ells criden shrinkflation (la unió entre reducció i inflació) i l'OCU ja alerta a Espanya els consumidors: la pràctica «és tan legal com enganyosa».

En economia, la reduflación és el procés en què mercaderies es redueixen en grandària o quantitat, mentre que els seus preus continuen sent els mateixos o augmenten. Aquest efecte és una resposta a l'augment en el nivell general de preus dels béns, manifestat per unitat de pes o volum, a causa de múltiples factors, principalment la pèrdua de poder adquisitiu, la caiguda del poder de compra dels consumidors i l'augment del cost dels inputs,​ i la resposta dels quals de l'oferta és la reducció en el pes o grandària dels béns tranzados. La reduflación es concep llavors a manera d'adaptació de l'oferta a la pressió inflacionària,​ i es planteja per a evitar una pertorbació en la dinàmica de transferències cap al mercat, i enfront de la competència. Per causa i resposta, es configura llavors com una forma sigil·losa d'inflació.

L'art de la 'reduflació': Les marques comencen a donar menys producte pel mateix preu

A pesar que el terme sorgeix en la dècada de 2010 en mitjans anglosaxons, hui dia el fenomen és especialment notori en productes envasats, com en les patatillas, cereals, productes d'higiene, pasta, entre altres. Encara que la mesura no és ben rebuda pels consumidors, que noten la diferència en el rendiment del producte respecte al seu preu, i els canvis derivats en els formats de presentació, que són els efectes visibles del cas, és menys visible que l'augment de preus.​

Pippa Malmgren, assessora en política econòmica del govern de George W. Bush, i que va emprar el terme en la seua obra Senyals: el desglossament del contracte social i l'auge de la geopolítica, afirma que la reduflación acaba sent un avís precís de la inflació, de manera que té repercussions molt serioses per a la política monetària dels bancs centrals. Sobre aquest tema, s'assenyala també la tendència general dels consumidors a culpar als actors minoristes quan, per contrarrespuesta, s'argumenta que són en realitat els bancs centrals els qui tenen la responsabilitat directa sobre la inflació, i per tant de la reduflació.

Com evitar caure en el 'parany'?

Encara que en moltes ocasions aquests canvis passen per desapercebuts, els experts expliquen que existeixen algunes claus per a no caure en el parany. Els especialistes recomanen mirar el preu per quilo o per litre, alguna cosa que la llei obliga a posar als establiments comercials, i comparar en el mercat valorant com evoluciona amb el pas de les setmanes. En aquest sentit les aplicacions de mòbil dedicades a comparar preus són un bon aliat. D'altra banda, també és aconsellable fugir d'ofertes com les de 3×2 o «ara amb x grams més gratis», ja que tendeixen a ser les més enganyoses.

Consulta la notícia original ACI

Level AA conformance,
		            W3C WAI Web Content Accessibility Guidelines 2.0
© 2024 - Sernutec - Servicios y Nuevas Tecnologías