Actualitat Notícies

El consum, el major repte de l’oli d’oliva espanyol

L'oli d'oliva és tradició i cultura a Espanya. El nostre país és capdavanter en producció a nivell mundial. En aquest àmbit, el sector gaudeix de bona salut, encara que manté alguns reptes al capdavant.

En els últims cinc anys, la producció mitjana d'oli d'oliva a Espanya se situa entorn d'1.400.000 tones. Li segueix Itàlia com a segon país productor amb unes 370.000 tones, seguit de Tunísia, amb unes 300.000.

A Espanya es consumeixen unes 500.000 tones d'oli d'oliva a l'any, amb el que es tracta d'un país netament exportador. De fet, “exporta un 65% del que produeix”, tal com explica Rafael Pico Lapuente, Director General de ASOLIVA, l'Associació Espanyola de la Indústria i Comerç Exportador d'Oli d'Oliva.

L'oli d'oliva va ser el producte agroalimentari més exportat en 2016 amb un total de 3.365 milions d'euros. El 45% de l'exportat va a Itàlia. S'exporta a orri perquè després els italians ho condicionen, ho refinen o ho barregen i ho comercialitzen sota marca italiana. El segon país al que més exportem és EUA, seguit de Portugal, França, Regne Unit i un llarg etcètera fins a sumar més de 100 països.

En aquesta campanya s'ha donat un cas extraordinari, perquè ha coincidit una collita mitjana a Espanya amb collites curtes en la resta de països. El nostre país ha produït 1.400.000 tones i els altres productors han tingut males collites a causa de condicions climàtiques pitjors de l'esperat. En alguns països, la collita no ha estat ni la meitat del que va anar la campanya anterior. És el cas d'Itàlia, “la producció del qual ha descendit gairebé un 50%”, assenyala Primitiu Fernández, director de ANIERAC, l'Associació Nacional d'Industrials Envasadores i Refinadores d'Olis Comestibles.

Això ha provocat un augment en els preus de l'oli d'oliva i els consumidors han optat per altres olis més barats, com el de girasol. Aquest ascens dels preus repercuteix en els exportadors, que amb tal de mantenir la seva quota de mercat fan sacrificis i estrenyen el cinturó en els seus marges.

Entre octubre de 2016 i juny de 2017, les vendes dels olis d'oliva envasats han baixat entorn d'un 10%. El principal motiu és l'augment dels preus, fruit d'una pitjor collita. Així que encara que a nivell de producció el sector de l'oli d'oliva gaudeix de bona salut, a nivell de consum té un repte important: afermar al consumidor.

Però a més de l'augment dels preus, hi ha un altre factor que afecta més a llarg termini a les vendes d'oli d'oliva i és “el canvi en els hàbits de consum dels espanyols“, explica Francisco Rionda, director de màrqueting de DeOleo. I és que encara que tenim molt interioritzat l'ús de l'oli en la nostra gastronomia, cuinem menys i per això en els últims anys el consum ha disminuït.

El mercat es dirigeix cap a productes de preus més baixos, com és el cas dels olis de llavors, en concret de llavors de girasol.

El repte passa per educar al consumidor perquè redescobreixi els beneficis de l'oli d'oliva en la gastronomia mediterrània. I és per això pel que la marca de DeOleo Hojiblanca ja va llançar aquest estiu una proposta: el ‘Extra Verge Bar’, un espai al Mercat d'Antón Martín per acostar els matisos, sabors i aromes de l'oli Extra Verge al públic.

Aquesta és una de les estratègies que es mouen en el marc del sector de l'oli. Un sector que es mostra ferm en la seva oferta. L'oli d'oliva espanyol gaudeix de bona salut en la seva producció. El veritable repte està en el consum.

Pot veure la notícia original AQUI

Level AA conformance,
		            W3C WAI Web Content Accessibility Guidelines 2.0
© 2024 - Sernutec - Servicios y Nuevas Tecnologías