Els electrodomèstics i els productes electrònics, entre altres, hauran d'incorporar, quan entre en vigor la nova Llei de Consum Sostenible, una nova etiqueta que informarà sobre l'índex de *reparabilidad de l'aparell, és a dir si és fàcil o difícil reparar-lo.
Així ho ha avançat en una entrevista a Efe la secretària general de Consum i Joc, Bibiana *Medialdea, qui ha detallat que aquesta etiqueta indicarà «com de fàcil o difícil és aconseguir les peces de l'electrodomèstic o també com de cara o no pot ser la reparació en funció al preu del producte».
D'aquesta manera, quan anem a comprar una llavadora, per exemple, a més de comparar l'eficiència energètica, que ja ho podem fer, o el preu, podrem comparar en funció de la puntuació que tinga en l'índex de *reparabilidad, les facilitats per a reparar respecte a unes altres.
Però a més, aquesta llei també tindrà en compte el ‘ecodisseny’, és a dir el disseny dels productes perquè garantisquen major durabilitat i millor facilitat per a les reparacions.
Per a la secretària general de Consum, serà «un abans i un després» perquè suposarà tota una nova generació de drets sostenibles i de consum, en els quals el Govern avançarà a partir de les directrius i reglaments que s'estan regulant especialment en l'últim any a la UE.
Precisament, a partir d'una d'eixes directrius, i amb la llei de Consum Sostenible, segons ha explicat, s'obligarà a les empreses al fet que la informació mediambiental que donen estiga fonamentada perquè el problema que ara existeix no és que no es done.
«De fet –argumenta–, com la població està ja molt sensibilitzada, el que veiem és que les empreses estan oferint molta informació comercial relacionada amb la sostenibilitat, i per això la preocupació és assegurar-nos que siga sempre certa i que estiga fonamentada, i que no es confonga amb informació enganyosa».
Per tant, passaran a estar prohibides les afirmacions i al·legacions mediambientals que es consideren vagues que no tinguen una certificació prèvia i que siguen tan genèriques, com per exemple dir que un producte «és ecològic, que és verd o que aquesta empresa és amiga del medi ambient o és sostenible, sense fonamentar-lo».
Se sancionarà a les empreses que donen informació enganyosa?
La resposta és clara. Sí, i de manera important perquè n'hi haurà des de 100.000 euros fins a quatre o sis vegades el benefici il·lícit que s'haja pogut aconseguir a partir d'eixa publicitat enganyosa.
Més de la meitat de les al·legacions mediambientals que fan les empreses a nivell europeu i a Espanya no estan ben fonamentades, segons *Medialdea, i com aquestes hauran de ser-ho en un futur, en Consum estan treballant en l'elaboració d'una guia de bones pràctiques en la qual s'explique com es fa una política comercial de sostenibilitat «veraç, sense confusió».
Els espanyols són dels europeus que incorporen cada vegada més a les seues decisions de consum la seua preocupació també per la sostenibilitat i cada vegada més estan disposats a assumir un major cost per fer opcions de consum més sostenibles, segons les últimes dades de l'Eurobaròmetre.
D'ací, la preocupació en el Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 perquè les empreses siguen responsables i informen amb arguments sobre la seua política comercial de sostenibilitat, «sense utilitzar-ho per a fer una competència deslleial», segons la responsable de Consum.
La Llei de Consum Sostenible regularà el dret a la reparació, la lluita contra l'emblanquiment ecològic o la protecció contra pràctiques deslleials perquè, tal com va assenyalar el ministre Pablo *Bustinduy en anunciar-la, «la paraula sostenible és cada vegada més emprada per a estratègies de ‘greenwashing’ (rentada d'imatge verda)»·.
Ho és, segons les seues paraules, «fins al punt que ha acabat per perdre gran part del seu valor i del seu significat», i la intenció és «prendre's eixe concepte de debò».
Consulta la notícia original ACI