L'Associació Espanyola de Consumidors (Asescon) ha rebut més d'un centenar de consultes i reclamacions en les primeres hores de l'entrada en vigor de la modificació de l'article 66 de la Llei General de Telecomunicacions, que reconeix el dret a no rebre anomenades no desitjades amb finalitats de comunicació comercial i així posa fi al spam telefònic.
En un comunicat, va expressar el seu lament perquè la nova legislació 'no ha arribat a eliminar el *spam telefònic al qual estem sotmesos els consumidors' i va advertir que la normativa 'compta amb diferents possibilitats per les quals les empreses, a manera d'excepció, pot continuar amb aquesta activitat de màrqueting agressiu'.
L'Associació Espanyola de Consumidors va manifestar que aqueix tipus d'empreses comercials 'poden seguir amb les trucades si l'usuari ha donat el seu consentiment exprés', com succeeix en els consentiments que es donen en contractes o en internet.
Una altra excepció és la del “interés legítim”, en el qual una empresa de *telemarketing pot emparar-se quan es tracta d'un client que ja té una relació contractual amb la companyia i s'al·lega que és una comunicació de seguretat per a evitar el frau d'una companyia suplantadora i, de pas, vendre un producte.
Per tot això, *Asescon va recomanar 'cancel·lar immediatament aqueixes dades en rebre la trucada i, en el cas de persistir, realitzar denúncia', per al que va posar a la disposició dels consumidors el mail 'asescon.consultas@gmail.com' per a ser tramitada davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades.
Finalment, va demanar a les administracions públiques amb competència en la matèria que realitzen inspeccions per a comprovar el compliment de la normativa, analitzant els consentiments dels consumidors i els enregistraments que s'han de realitzar.
Consulta la notícia original ACI