Els consumidors no estan disposats a deixar que la inflació buide les seues butxaques. Encara que són conscients que el cost de la vida ha pujat de forma generalitzada, busquen totes les opcions possibles per a estalviar. Des de comprar menys, a reduir els capritxos, comprar més productes en promoció o esperar als períodes d'ofertes. La necessitat de reduir la despesa de la llar ha provocat que quasi 7 de cada 10 consumidors (67%) haja canviat els seus hàbits de compra en l'últim any, segons les dades de l'estudi 'Hàbits de consum dels compradors en línia a Espanya' realitzat per *Ipsos Digital per a Amazon i presentat aquest dimarts.
Els més joves, consumidors entre 18 i 24 anys, són els que més han canviat els seus hàbits, amb un 30% que afirma que ara compra menys en general i un 22% que està més pendent d'ofertes, promocions i fórmules que li permeten estalviar, en patir major precarietat i taxa d'atur. En contraposició, els majors de 65 anys són els que menys reconeixen haver canviat els seus hàbits, i el 50% creu que té els mateixos comportaments de compra que abans, encara que un 22% si reconeix que compra menys que abans.
Amazon incideix en la importància que ha guanyat el preu en les decisions dels consumidors en l'actual context inflacionista. Per al 96% dels enquestats és important. Per edats, els compradors en línia més preocupats pel preu són la franja d'entre 50 i 64 anys. Curiosament entre els més joves, de 18 a 24 anys, ens trobem amb un 47% per als quals el preu és molt important, i un 14% que assenyala és poc o gens important. Així mateix, el 70% dels consumidors compara els productes amb altres marques o productes similars i el 65% compara preus en diferents botigues.
La crisi inflacionista està darrere d'aquests canvis. En aquest context, 'els consumidors volen saber que trauran el màxim rendiment a la despesa que faran', assenyala Alfonso Serrano, director de Consum de *Amazon. Les categories més afectades per eixos canvis de compra són les mateixes que registren més compres (roba i calçat; tecnologia i electrònica; i cosmètica, bellesa i cura personal), però també un de cada tres consumidors ha canviat els seus hàbits de compra en productes bàsics del dia a dia per l'encariment de la vida.
Els períodes d'ofertes, cada vegada més rellevants
Quasi el 90% dels enquestats per Amazon ha comprat en algun període de ofertes i el 21% reconeix que els aprofita tots. Per a això, al 69% dels compradors no els importa canviar els seus hàbits i avançar o retardar les seues compres per a aprofitar les ofertes: un 21% ho fa habitualment i quasi la meitat ocasionalment. A més, la majoria guarda productes en 'favorits' per a comprar-los quan estiguen d'oferta i el 72% usa codis de descompte.
No sols el 67% dels enquestats ja ha canviat els seus hàbits de consum, sinó que el 60% dels consumidors té previst canviar-los en els pròxims dos anys i mostrarà més atenció als preus -el 24% dels enquestats té previst gastar més en períodes d'ofertes-, la sostenibilitat i el comerç en línia. Quant a aquest últim punt, el 13% considera que augmentarà el seu consum en línia. I és que l'auge de les compres en línia no decau.
L'estudi de Amazon recull que el 90% dels enquestats fa compres en línia. D'ells, un 55% fa més del 20% de les seues compres en línia i el 20% fa més del 50% de les seues compres en línia. Quant a la freqüència, el 82% dels enquestats compra almenys una vegada al mes i un 27% compren més d'una vegada a la setmana.
El preu és el factor que més influeix (57%) a l'hora de fer una compra en línia, seguit dels descomptes (48%), la rapidesa de lliurament (46%) i la qualitat dels productes (41%). A més, una vegada realitzada la compra, la qual cosa més valoren els consumidors en línia són els lliuraments gratuïts (65%), la rapidesa dels enviaments (49%) i una política de devolucions fàcils (49%).
'Les conclusions de l'estudi de Ipsos per a Amazon posen de manifest que el preu és un factor crític per als compradors en línia, però també ho són els lliuraments ràpids i gratuïts, així com que les devolucions siguen senzilles. En aquest sentit, des de Amazon, a més de tindre una política de preus baixos tot l'any, posem cada vegada més èmfasi en esdeveniments d'ofertes que permeten als nostres clients gaudir de grans estalvis al llarg de l'any', explica Alfonso Serrano.
La majoria dels consumidors (50%) estan disposats a esperar de dos a tres dies per a rebre les seues compres en línia i quasi la meitat (45%) no pagaria per un lliurament més ràpid, però un 21% sí que ho faria i un 34% ho faria segons el producte.
No poder interactuar amb el producte és la principal barrera de la compra en línia per al 48% dels enquestats, així com les dificultats en les devolucions (33%) i compartir les dades bancàries (32%). No obstant això, cal destacar que només un 8% dels enquestats no compra en línia per desconeixement o falta d'habilitats, una mostra que els frens al comerç en línia estan desapareixent.
El 69% gasta més de 50 euros al mes i un quart dels espanyols gasta més de 160 euros al mes. En què es realitza aquesta despesa mensual? En roba i calçat, tecnologia i electrònica i cosmètica, bellesa i cura personal. La recomanació d'amics i familiars i les ressenyes d'altres clients són els dos factors que més influeixen en la decisió de compra. En aquest sentit, quasi el 9 de cada 10 consumidors (88%) segueixen recomanacions de productes similars.
Consulta la notícia original ACI