Actualitat Notícies

Com cancel·lar un segur
Com cancel·lar un segur

La cancel·lació d'un segur ha de fer-se en uns terminis concrets i, si pot ser, deixant constància d'això. Existeixen diferents casos en els quals es pot cancel·lar o rescindir un contracte d'assegurança. Si no es compleixen, pot no cancel·lar-se apropiadament, obligant-te a mantindre-ho i a continuar pagant fins al pròxim venciment de la pòlissa. En aquest article t'expliquem com donar de baixa una assegurança.

Donar-se de baixa d'un contracte d'assegurança

Tens un segur contractat... i ja no vols seguir amb ell. El que has de fer en aqueix cas és cancel·lar la pòlissa.

Respectar els terminis per a cancel·lar

Si cancel·laràs la teua pòlissa, no pots fer de qualsevol manera:

Has de fer-ho a través d'un canal de comunicació fefaent que et permeta registrar la sol·licitud de baixa i t'assegure que l'asseguradora l'ha rebuda.

A més, ha de fer-se en els terminis especificats per llei: has de notificar la teua intenció de no continuar amb la pòlissa com a poc 1 mes abans que vença el contracte (si és l'asseguradora la que trenca el contracte, 2 mesos) .

Si no respectes els terminis legals o no guardes alguna prova que has comunicat la teua sol·licitud de cancel·lació, és probable que no aconseguisques donar-te de baixa.

Vies de comunicació fefaents

Què és una notificació fefaent? Per a demanar la cancel·lació i assegurar-te que siga una via fiable pots fer-ho:

  • Per escrit. Redacta la teua sol·licitud de baixa, entrega-la per duplicat en l'oficina de l'asseguradora (o del mediador) i demana que et segellen la teua còpia i li posen data. Aquesta és la millor manera de deixar constància. En cas que l'entitat es negue a rebre la sol·licitud o a posar segell o data en la còpia, demana un full de reclamacions, explica que l'entitat t'ha rebutjat la cancel·lació i adjunta la sol·licitud de baixa rebutjada a la reclamació.
  • Per burofax. Es pot fer de manera presencial o en línia. Aquest sistema d'enviament a través de Correus assegura la comunicació fefaent. El receptor ha de signar, confirmant la recepció del document. Aquesta operació deixa registre per defecte i té un cost de 8,59€.
  • Per correu electrònic. Exposa la teua sol·licitud via correu electrònic amb justificant de recepció. De nou, si l'empresa ignora, perd o no arriba a llegir el correu, i no confirma la seua recepció, pot considerar que no has fet la petició fefaentment, amb la qual cosa continuaràs pagant la prima i no hauràs cancel·lat la teua assegurança.
  • Per telèfon. El millor en cas que decidisques cridar és gravar la crida. D'aquesta manera podràs sol·licitar la baixa per telèfon i queda registrada la sol·licitud en l'enregistrament. No fa falta que avises que gravaràs la crida.
  • A través d'un formulari web. És possible que l'entitat et demane que emplenes un formulari. En aquest cas, grava la seqüència de pantalles o fes captures que confirmen que vas fer el procés en el seu web.

Si necessites exemples de sol·licitud de baixa, t'ho posem fàcil: pots usar mostre:

MODEL DE CANCEL·LACIÓ DE PÒLISSA DE SEGURS

Quan interessa cancel·lar el contracte d'assegurança

Els motius pels quals pots decidir la cancel·lació poden ser molt variats, i també la manera de conducta en cada cas per a fer-ho efectiu.

Si tens una assegurança que simplement ja no t'interessa

Un contracte d'assegurança sol tindre una duració d'un any i es renova automàticament al final de cada període. No obstant això, pot ser que no t'interesse renovar-ho, ja siga perquè has trobat una oferta millor, perquè pots assumir el risc tu mateix o per qualsevol altre motiu. O fins i tot que no li interesse a la teua companyia asseguradora continuar assumint el risc.

Per a fer efectiva la cancel·lació, només cal avisar a l'altra part com a poc 1 mes abans que vença el contracte per al client i 2 mesos abans per a l'asseguradora. És a dir, has d'avisar mínim amb un mes d'antelació que tens la intenció de donar-te de baixa.

Si et canvies a un altre segur, recomanem que no anul·les la teua pòlissa actual mentre no hages contractat la nova, en particular en els casos d'assegurances de vida i de salut. Tens la possibilitat d'establir que la data d'efecte de la nova coincidisca amb el venciment de l'antiga. En haver d'avisar amb un mes d'antelació al pròxim venciment, aconsellem que inicies la cerca amb temps suficient.

Cada tipus de segur té inconvenients diferents que et poden portar a no voler renovar-ho. A més, segons l'objecte assegurat, poden variar les condicions que hem comentat.

Si et penedeixes uns dies després de contractar-ho

  • En els casos en els quals s'haja contractat una assegurança per telèfon o internet, tens 14 dies per a cancel·lar-ho sense penalitzacions de cap mena, si bé, no et retornaran la prima completa, sinó la part de prima no consumida. No és possible cancel·lar-ho en aquest termini si la duració del segur és inferior a 14 dies naturals, si és una assegurança de viatge de duració inferior a un mes o una assegurança obligatòria.
  • En el cas de les assegurances de defunció o estalvi, els pots cancel·lar abans que passen 30 dies des que rebes la pòlissa.

Si es redueix el risc, però continues pagant la mateixa prima

La prima que pagues per qualsevol segur depén del risc que li succeïsca alguna cosa negatiu a l'objecte assegurat, per exemple, l'assegurança de robatori et cobra una prima diferent si vius en un primer sense porta que si vius en un pis 17 amb un equip de cambres i guàrdies armats.

Si tens una assegurança de robatori a la teua casa i instal·les una porta blindada o un sistema d'alarma, estàs reduint el risc que algú t'entre a robar. En aquest cas, si el comuniques, tens dret al fet que se't reduïsca la prima l'any següent.

En cas de negativa per part de l'asseguradora, pots cancel·lar el segur, sempre en els terminis concretats en la llei i tens dret a exigir que et retornen l'excés de prima pagada des que vas comunicar la disminució del risc.

Si desapareix l'objecte assegurat

En aquest cas, hauràs de pagar la pòlissa fins al següent venciment. Per exemple, si dones de baixa un vehicle en Trànsit, continuaràs mantenint l'assegurança fins que es complete l'anualitat, llevat que l'asseguradora per la seua voluntat vulga retornar o reservar aqueixa prima no consumida per a un altre segur o perdonar-te els pagaments pendents, però tu no podràs exigir-lo. Llevat que es tracte d'una assegurança per a un préstec amb una entitat bancària, com expliquem en el següent punt.

Si s'acaba un préstec amb una entitat bancària

Una vegada retornat íntegrament un préstec que hages efectuat amb un banc, si l'assegurança que el cobria continua vigent, pots cancel·lar-lo i tens dret a rebre part de la prima no utilitzada.

Si la companyia canvia les condicions de l'assegurança

L'asseguradora pot comunicar un augment de la prima, un canvi o una reducció de la cobertura, encara que ha de fer-ho amb almenys 2 mesos d'antelació. En aquest cas, pots cancel·lar l'assegurança si el comuniques amb 1 mes d'antelació al venciment.

Si l'entitat no compleix el termini de 2 mesos, pots respondre que no estàs d'acord. La pujada de la prima no podrà aplicar-se sense el consentiment del prenedor, és a dir el teu, i per tant l'entitat haurà de respectar la prima del període anterior.

Pots demanar que et mantinguen les condicions anteriors o que rescindisquen la pòlissa. Si no dius res, es prorrogarà el contracte amb les noves condicions un altre any més.

I si és l'asseguradora la que vol cancel·lar-ho?

També pot ser la pròpia asseguradora la que propose cancel·lar l'assegurança si considera que existeixen elements que alteren la viabilitat del negoci com, per exemple:

  • Si detecta inexactituds en emplenar el qüestionari de la pòlissa. En aquest cas, l'entitat tindrà un mes per a cancel·lar l'assegurança des que té coneixement de la inexactitud i es quedarà amb la prima pagada fins al moment.
  • Si el risc s'incrementa sensiblement i deixa d'interessar-li prestar la cobertura. L'asseguradora té dues opcions, pot cancel·lar la pòlissa un mes després de l'incremente, i en aqueix cas hauria de retornar la prima no consumida, encara que la llei no especifique res; o bé, pot proposar adaptar la prima i modificar així el contracte. En aquest cas, té dos mesos des que es declara l'augment de risc.
  • Per qualsevol altre motiu circumstancial que tinga l'asseguradora sempre que avise al prenedor amb almenys 2 mesos d'antelació al següent venciment. Això pot resultar especialment greu en les assegurances de vida o salut en els quals, passada una determinada edat o amb alguna xacra, ja no et serà possible contractar una altra pòlissa amb una altra asseguradora.
Level AA conformance,
		            W3C WAI Web Content Accessibility Guidelines 2.0
© 2024 - Sernutec - Servicios y Nuevas Tecnologías