En canvi, en tots els tipus d'entrevistes (fins i tot les realitzades telemàticament), la conversa se centrarà en respondre a tres qüestions clau:
Coneixent aquests tres punts per endavant, hem de preparar les nostres respostes per endavant, de tal forma que puguem contestar de la millor forma a aquestes qüestions. Està demostrat que una bona preparació de l'entrevista ens pot ajudar a destacar entre la resta de candidats i, per tant, augmentar les nostres possibilitats d'èxit.
A vegades, caiem en l'error de pensar que és millor fer ús de l'espontaneïtat del llenguatge en una entrevista de treball. En canvi, resulta fonamental conéixer els motius pels quals és important preparar-se una entrevista abans de realitzar-la, així com quines són aquestes paraules que ens ajudaran a construir un discurs favorable. Això el podem aconseguir tenint en compte tres factors que seran decisius:
En primer lloc, durant una entrevista, i en general en qualsevol procés de comunicació interpersonal, es duen a terme dues converses simultàniament: la conversa entrevistador-candidat i la que manté el candidat aconseguisc mateix. Això és el que anomenem el diàleg intern. Aquest diàleg afecta directament al ritme de l'entrevista, per la qual cosa és important tindre'l controlat de tal forma que no afecte negativament el nostre desenvolupament durant aquesta. Si ens parlem a nosaltres mateixos amb paraules amb connotacions negatives o insegures, això es veurà reflectit en la trobada amb l'entrevistador. Per això, hem de realitzar una preparació prèvia per a evitar aquests pensaments, de tal forma que esquivem eixes paraules i augmentem la nostra confiança i seguretat.
En segon lloc, és important controlar unes certes paraules a l'hora de presentar-nos davant l'entrevistador. Les paraules que ens etiqueten poden limitar la percepció de les nostres capacitats reals, sent convenient preestablir una descripció de nosaltres mateixos, ja que així podrem evitar eixes paraules negatives que resulten d'una ràpida resposta (com, per exemple, “soc desordenat” o “soc impacient”). En el seu lloc, quan ens pregunten quin és el nostre principal defecte, hem de respondre amb frases com “a vegades puc desordenar-me per l'afany d'aconseguir el meu objectiu, però ara soc conscient d'això i he adoptat tècniques de priorització i maneig del temps de manera que cada vegada em passa menys”. D'igual manera ocorre quan parlem de nosaltres minimitzant la nostra oferta professional. Solem utilitzar frases com “quasi no tinc experiència” o “el que vaig fer va ser molt poc”. Hem d'evitar aquest tipus d'expressions i tractar d'explicar quines activitats sí que vam fer i què aconseguim amb elles.
En tercer lloc, és vital conéixer prèviament paraules d'acció que puguem utilitzar durant l'entrevista. A vegades, els entrevistats parlen d'una manera molt general i no permet a l'entrevistador identificar la seua pròpia aportació a l'empresa o projecte. Tendim a expressar la nostra experiència de manera genèrica, com pot ser “suport en activitats realitzades pel departament de Gestió de Talent Humà en el marc del clima i cultura organitzacional”. En canvi, durant l'entrevista, hem d'explicar exactament què es va fer, què s'esperava i quins van ser els resultats obtinguts. Per a això, hem de crear el nostre discurs basat en paraules d'acció en primera persona i passat, com: vaig dissenyar, vaig planificar, vaig dirigir.
En definitiva, hem d'articular i preparar un discurs que permeta potenciar les nostres habilitats i experiències, en virtut de possibles debilitats o punts de millora. I és que a pesar que el llenguatge no verbal puga resultar molt més impactant com hem vist, les paraules juguen un rol molt important en les entrevistes.
Consulta la notícia original AQUI