Actualitat Notícies

Consum ofereix deu consells davant l'arribada del Black Friday
Consum ofereix deu consells davant l'arribada del Black Friday

La Direcció General de Consum ofereix 10 consells per a promoure un consum responsable davant l'arribada, el 25 de novembre, del Black Friday. Atés que moltes famílies aprofiten les nombroses ofertes i descomptes en establiments físics i plataformes de comerç electrònic per a realitzar compres de Nadal, i ara que les campanyes publicitàries inunden el mercat, la Direcció General de Consum proposa:

  •  Revisar les decisions de compra: es recomana comprovar allò que ja hi ha en la llar per a poder decidir si realment fa falta adquirir un determinat producte. Convé elaborar una llista i un pressupost tancat.
  •  Comparar és estalviar: convé comparar els preus habituals dels productes de la llista per a comprovar que el descompte aplicat és real. També és recomanable comparar marques i companyies per a saber les característiques que s'ofereixen en productes similars i què s'ajusta millor al que es necessita.
  •  Encara que siga un període de rebaixes, les garanties són les mateixes. L'establiment està obligat a oferir el mateix servei postvenda: una rebaixa en el preu no implica una rebaixa en els drets del consumidor. Els productes oferits tenen les mateixes garanties legals de sempre.
  •  El preu baixa, però la qualitat ha de ser la de sempre.
  •  Cal demanar i conservar el tiquet o factura, ja que és la garantia de la compra, i s'ha de consultar sobre la possibilitat de canviar l'article perquè l'establiment no té l'obligació de canviar un producte que està en perfecte estat, llevat que així ho anuncie.
  •  És convenient realitzar la compra de productes de consum preferentment en establiments adherits al sistema arbitral de consum, ja que aquesta circumstància constitueix una garantia addicional per a la resolució de l'hipotètic problema que es poguera tindre.
  •  En comprar a través d'Internet, es recomana realitzar sempre les compres en llocs segurs. Si en una adreça web s'observa «https» en lloc de «http», la «s» significa que el lloc és segur. Una altra manera d'identificar una pàgina segura és l'aparició en la pantalla d'un cadenat tancat o una clau. Si es fa doble clic sobre el cadenat o la clau, apareixerà informació sobre el seu certificat de seguretat.
  •  En la web també s'aconsella comprovar el preu original del producte, si inclou IVA i si té o no despeses d'enviament, de manera que puga identificar-se quin és realment el descompte que es realitza. És important assegurar-se de poder identificar a la persona o entitat responsable de la pàgina web o entitat proveïdora (nom, domicili, CIF).
  •  El consumidor té dret de desistiment, del qual ha de ser informat. Això li permetrà, sense necessitat d'al·legar cap motiu i sense penalització, cancel·lar el contracte durant un termini mínim de 14 dies naturals, a comptar des del dia de la recepció del producte.
  •  S'ha de guardar una còpia de les operacions de compra realitzades. En acabar l'ordre de compra apareixerà una pàgina que resumeix l'operació (és aconsellable que els compradors es queden còpia, fins i tot en el cas que es produïsca algun tipus d'incidència o operació fallida per error informàtic). Així mateix, en la legislació europea existeixen una sèrie de normes, reflectides en el Codi de drets en línia de la UE, que protegeixen els consumidors durant tot el procés de realització de la transacció en línia.

La Direcció General de Consum anima a tindre en compte altres elements a l'hora de comprar els productes, com valorar si en la producció s'han aplicat criteris de sostenibilitat, els efectes sobre el medi ambient, si l'etiqueta té informació mediambiental, si estan fets amb materials reciclables, l'embalatge, si s'ha usat impremta ecològica, etc. Optar per producte local estimula el comerç de proximitat i augmenta la competitivitat del comerç i del sector primari de les Illes Balears.

De la mateixa manera, recorda que totes les empreses han de disposar de fulles oficials de reclamació/denuncia i que és una garantia triar una empresa adherida al sistema arbitral de consum.

Si la persona resideix a Espanya, però vol reclamar contra una empresa d'un altre estat membre de la UE, Noruega o Islàndia, pot fer-lo a través del Centre Europeu del Consumidor.

Consulta la notícia original AQUI

Level AA conformance,
		            W3C WAI Web Content Accessibility Guidelines 2.0
© 2024 - Sernutec - Servicios y Nuevas Tecnologías