Actualitat Notícies

Consumidors exigeixen complir la llei que prohibirà les anomenades comercials sense consentiment a partir del 29 de juny
Consumidors exigeixen complir la llei que prohibirà les anomenades comercials sense consentiment a partir del 29 de juny

L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha exigit a les empreses de telemarketing que no facen una 'interpretació tramposa' de la nova norma que entrarà en vigor el pròxim 29 de juny i que prohibirà les anomenades comercials llevat que existisca una sol·licitud o un consentiment previ i exprés per part del consumidor.

Aquesta prohibició forma part de la Llei General de Telecomunicacions i se suma a la ja existent per a les comunicacions electròniques comercials contemplada en la Llei de Societats de la Informació, ha explicat OCU en un comunicat.

'Fins ara no s'exigia en les anomenades comercials un consentiment previ per part de l'usuari com a fixa la nova norma, únicament es reconeixia el dret a oposar-se al tractament de les dades personals i sol·licitar la fi d'aquestes comunicacions no desitjades', ha detallat l'associació.


Les anomenades '*spam' estaran prohibides a partir d'aquest 29 de juny

A més, ha recordat que l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) ha iniciat el tràmit d'audiència d'una circular sobre comunicacions comercials no sol·licitades que es preveu que s'aprovarà 'en breu' i que servirà per a 'fixar els criteris' d'actuació de l'AEPD en l'aplicació d'aquesta normativa.

Segons alguns estudis recents d'OCU, en la pràctica resulta 'impossible' identificar quina empresa està darrere en dues de cada tres anomenades comercials i solo en una de cada deu s'aconsegueix informació 'clara' per a poder cancel·lar les dades registrades i la sol·licitud de baixa.

'Aquest avanç normatiu hauria de suposar un canvi significatiu en el '*spam' (assetjament) telefònic, on predominen les trucades aleatòries i indiscriminades principalment d'operadors de telefonia (47%), energia (30%) i del sector financer (15%)', ha subratllat l'organització.

Inclusió en la 'Llista Robinson'

En aqueixa línia, OCU ha ressaltat també que la inclusió de les dades dels usuaris en la 'Llista Robinson' -que recull als usuaris que no volen rebre aquest tipus de publicitat- pot resultar un 'element probatori' en cas d'incompliments 'flagrants' per part dels operadors, que deurien, segons l'organització, 'continuar consultant en el seu cas amb caràcter previ est o altres sistemes d'exclusió publicitària'.

'OCU recorda que en el supòsit que l'usuari continue rebent aquestes trucades que no s'ajusten a la normativa pot oposar-se expressament i sol·licitar la baixa de les seues dades, en cas de no complir o justificar l'oposició al tractament de les dades, aconsella formalitzar l'oportuna denúncia a través de l'AEPD', ha recalcat.

Consulta la notícia original ACI

Level AA conformance,
		            W3C WAI Web Content Accessibility Guidelines 2.0
© 2025 - Sernutec - Servicios y Nuevas Tecnologías