El consumidor és cada vegada més exigent i després de la volta a la normalitat, a conseqüència del període de pandèmia, aquests han adoptat noves rutines de consum i de compra. Així ho detalla l'últim informe de Kantar, on destaquen que, malgrat la complicada situació econòmica actual, els consumidors no renuncien a eixir
Des de la consultora expliquen que el minvament del sector de Gran Consum a nivell anual s'explica, en part, perquè els consumidors tenen menys ocasions a casa (-3,5%) i més fora (+5,7%). En el curt termini aquest efecte es va suavitzar a conseqüència de la ressaca nadalenca, ja que, encara que els consumidors incrementant les ingestes fora de la llar (+2,9%), aquesta xifra és una mica major a casa.
Rebeca *Mella, experta en consumidor, hàbits i tendències en *Kantar, divisió *Worldpanel, assenyala que en la cerca de l'estalvi, tant de temps com de diners, «ens trobem davant un consumidor més pràctic i racional que ha traslladat el consum entre hores a fora de casa i que ara opta per la simplificació de menús, tant dins com fora de la llar».
La professional assenyala que el consumidor canvia els ingredients de les seues receptes per opcions més econòmiques, la conveniència es converteix en la insígnia del consumidor, «tot això ens porta a estar en mínims de desaprofitament d'alimentació a Espanya», assegura *Mella. S'han retirat mínims en menjar tirat com a mètode d'estalvi, amb el que han disminuït, al seu torn, els volums de compra.
El consumidor s'enfronta a un complicat panorama econòmic
A causa de l'alta inflació, i en conseqüència l'augment dels preus, l'optimització de la cistella de la compra s'ha convertit en una qüestió d'especial rellevància per als consumidors. Aquests adopten a més nous hàbits de consum que tenen com a objectiu reduir el preu de la cistella de la compra, una de les solucions més populars és optar per les marques blanques.
La practicitat guanya importància, i fins i tot ha sobrepassat al plaer com a principal motiu de consum a casa. Com assenyala Rebeca *Mella, «les motivacions canvien segons el context on ens trobem i, en el moment actual, el *convenience i el plaer han passat a ser la combinació perfecta en un escenari en el qual la salut ha cedit terreny, deixant de ser un dels *drivers principals», expressa l'experta.
D'altra banda, la sostenibilitat és un altre dels atributs que ha perdut pes en favor del preu i variables de consum com el sabor i els valors nutricionals i composició del producte, que conformen els tres factors més importants per al consumidor a l'hora de triar un producte. Quatre de cada deu enquestats ho posa a la cua en no rellevant per a triar el producte i un 15% declara que ha perdut interés davant altres aspectes a causa de la situació actual.
Relació entre els nous consumidors i els valors nutricionals
Dos de cada tres llars consideren molt important l'aportació nutricional en la dieta, aquests han passat a ser el tercer atribut més important per als consumidors a l'hora de triar un producte.
Els valors nutricionals presenten variacions en funció de la nostra edat, i d'on vivim. Els nivells de greix consumit reflecteixen un augment amb els anys, conforme es redueix la ingesta de sucres i carbohidrats, i també el clima determina el tipus de dieta i els hàbits nutricionals de cada regió, per la qual cosa és clau que el mercat s'adapte a les peculiaritats de cada zona si busquen cobrir les necessitats dels compradors actuals.
Com assenyala Rebeca*Mella, «la salut no sempre va lligada al concepte de valor nutricional; és més, els mercats tenen cada vegada un rol més híbrid entre salut, plaer i conveniencia, per la qual cosa palanquejar-se només en la salut no és suficient. Si els mercats volen continuar creixent serà necessari balancejar amb altres necessitats del consumidor», expressa la professional.
Consulta la notícia original AQUI