Actualitat Notícies

El teu tren sha retardat? Mereixes una compensació
El teu tren sha retardat? Mereixes una compensació

Quan compres un bitllet de tren, estàs comprant entre altres coses puntualitat. Vols arribar a una hora precisa i no a una altra diferent; per això compres aquest bitllet en particular. Què passa si el tren es retarda i no arriba a l'hora que tu vas contractar? Que tens dret a una compensació, sempre que el retard sigui prou significatiu.

Qui t'embeni un servei, ha de donar-te'l en les condicions que et va oferir, perquè aquestes condicions et van fer decidir que volies el servei en qüestió i van justificar que paguessis per ell.
Si després el servei no es presta com s'havia pactat i surts perjudicat, tens dret a reclamar una compensació.
En el cas del transport, una de les condicions que el consumidor més valora en contractar és la puntualitat. No arribar a l'hora promesa suposa un incompliment que, en principi, mereix una compensació. Això afecta a tots els transports: avions, autobusos, vaixells i com és natural als trens.

Una hora de retard? El mínim que t'han de donar

A Espanya i pel que fa als trens, se superposen diverses normatives: la comunitària de base, la nacional, que pot millorar l'anterior però no empitjorar-la, i la de la pròpia companyia ferroviària, que tampoc pot empitjorar el que s'ha dit per les altres.

En principi, en els teus viatges per territori europeu, Espanya inclosa, el mínim que pots esperar a partir d'una hora de retard:

  • Informació tan aviat sigui possible.
  • Refrigeris a partir de 60 minuts de retard, en quantitat adequada a la durada de l'espera.
  • Allotjament si cal pernoctar.
  • La facultat de triar si continues el viatge per una via alternativa o si renúncies.
  • Si renúncies a continuar perquè el viatge ha perdut la seva raó de ser (per exemple, perquè no ets a temps d'unir-te a la reunió a la qual anaves), han de reemborsar-te el preu del bitllet corresponent a la part de viatge no efectuada, més el corresponent a la ja efectuada si continuar ja no té sentit. A més, tret que el problema tingués lloc en el teu punt de partida, han de proporcionar-te un servei de retorn al més aviat possible.
  • Si decideixes continuar el viatge, poden ocórrer dues coses: que en els 100 minuts següents a la sortida prevista t'hagin informat de les possibilitats que hi ha de portar-te al teu destí, o que no ho hagin fet, i en aquest cas pots tractar d'organitzar-te tu per a seguir endavant per tren o autobús i demanar després que et reemborsin els costos “necessaris, adequats i raonables” del teu viatge alternatiu.

A més, perquè esperar una compensació econòmica, com t'expliquem a continuació. Únicament no procedeix si ocorre alguna d'aquestes coses:

  • Et van avisar del retard abans de comprar el bitllet.
  • Vas prendre el transport alternatiu i vas arribar al destí amb un retard inferior a una hora.
  • Vas renunciar al viatge a canvi del reemborsament del bitllet.
  • El retard es deu a circumstàncies extraordinàries.

La compensació econòmica si viatges per Europa

En els viatges amb tren per territori comunitari pots esperar una compensació econòmica que com a mínim serà així:

  • El 25% del preu del bitllet, si el retard va d'una a dues hores.
  • El 50% del preu del bitllet, si el retard supera les dues hores.


En alguns països (com el nostre) o en alguns trens concrets, aquesta compensació pot ser més generosa, però mai inferior.

La compensació a Espanya és major

Si viatges per Espanya amb qualsevol de les companyies que cobreixen llargues distàncies (Renfe, *Iryo i *Ouigo), el retard es tracta de la mateixa manera que hem descrit abans, però amb una compensació més generosa fixada per la normativa espanyola:

  • El 50% del preu del bitllet, si el tren es retarda entre una hora i una hora i mitja.
  • El 100% del preu, si el tren es retarda més d'una hora i mitja.

Fins a l'1 de juliol, Renfe tenia una política pròpia que millorava aquestes condicions, però la va abandonar i ara només ofereix un plus: com a alternativa al reemborsament dels diners pròpiament dits, ofereix als clients arribats amb retard que tinguin la targeta Més Renfe recuperar el 200% del preu del bitllet en *Renfecitos (punts canviables per viatges), o bé recuperar el 150% del preu del bitllet si l'apliquen a comprar un altre bitllet.

Ouigo, per part seva, ha decidit compensar els retards superiors a 30 minuts i inferiors a 60 amb un val de compra no reemborsable d'import igual al 50% del preu del bitllet, que podràs gastar en altres serveis.
Casos en els quals podrien no compensar-te

No tot retard que sofreixis al tren mereix una compensació:

Els transports se sotmeten a moltes regulacions, que varien segons a quin país pertanyi l'empresa transportista i els punts geogràfics que s'uneixin. Aquí hem parlat del que ocorre amb els trens que circulen dins de la Unió Europea en general i dins d'Espanya en particular. Si, per exemple, estàs a Àsia i sofreixes un retard en un tren local, hauràs de conformar-te amb el que diguin les normes locals i potser no fixen compensacions.

Per regla general, els retards que obeeixin a causes de força major (un accident, un atemptat, una tempesta de neu...) no solen donar lloc a cap compensació. Per això, és important no deixar que les companyies facin passar per extraordinàries, causes que no ho són, com pot ser, per exemple, una vaga del seu personal.

Com reclamar si el teu tren es retarda

1. Primer, al transportista
Dins dels tres mesos següents al viatge retardat, reclama al transportista, usant el sistema que hagi disposat per a això, perquè ha de tenir algun que permeti diferents formes de presentació de la reclamació: en línia, en persona en les estacions, etc.
Tenen un mes per a contestar.

2. Segon, a les juntes arbitrals de transport terrestre
Si el transportista no et respon o no de mode satisfactori, has d'acudir forçosament a les juntes arbitrals de transport terrestre (taxi, autobús, tren, tramvia...), sempre que no s'hagi exclòs expressament la seva intervenció en el contracte i que es discuteixin menys de 15.000 euros.
El procediment és ràpid i gratuït i pots presentar la teva reclamació en la junta de la comunitat autònoma d'origen o en la de la destinació. El laude és d'obligat compliment.

Entre els trens, només *Ouigo exclou l'arbitratge, la qual cosa només et deixa oberta l'opció d'anar a judici (sense necessitat d'assistència lletrada per a reclamacions de menys de 2.000 euros).

I en Rodalia?

Els incompliments als trens de Rodalia són una matèria a part i en aquest cas caldrà consultar, companyia a companyia, quina és la política que segueixen.

Consulta la notícia original ACI

Level AA conformance,
		            W3C WAI Web Content Accessibility Guidelines 2.0
© 2025 - Sernutec - Servicios y Nuevas Tecnologías