Actualitat Notícies

Els 'paranys' de l'etiquetatge que suposen un balafiament de diners per al consumidor
Els 'paranys' de l'etiquetatge que suposen un balafiament de diners per al consumidor

La nova pujada del preu dels aliments al gener ha situat la inflació d'aquesta partida en el 15,4% interanual, igualant d'aquesta manera l'índex d'octubre, el més alt des del començament de la sèrie al gener de 1994. Això ha provocat que la cistella de la compra s'haja encarit fins a 860 euros més en un any.

Comprar marques blanques, aprofitar les ofertes o recórrer als cupons descomptes són algunes de les fórmules més habituals utilitzades pels consumidors per a intentar que el tiquet del supermercat no es dispare.

No obstant això, hi ha xicotets detalls que en moltes ocasions se li escapen al consumidor, bé per distracció o per desconeixement, i que poden provocar un balafiament innecessari de diners. Un d'ells és l'etiquetatge del producte en qüestió i la informació que conté, que ha de ser clara, inequívoca i llegible. Hem d'assegurar-nos d'entendre a la perfecció el seu contingut.


Com fer la compra en època d'inflació: trucs, errors i consells perquè la nostra butxaca sobrevisca

'L'etiquetatge de data és un dels grans responsables del desaprofitament en les llars', assenyala Marie *Lindström, directora general a Espanya de *Too *Good *To *Go, la major app contra el desaprofitament d'aliments del món. 'Això no sols suposarà un estalvi de diners per a les llars sinó que també ajudarà a reduir les xifres de desaprofitament i el seu impacte mediambiental'.

Precisament un recent estudi d'aquesta companyia alerta sobre el desconeixement que existeix respecte a l'etiquetatge i l'important malbaratament alimentari i econòmic que suposa. En concret, l'informe assenyala que el 51% dels espanyols tira al fem de manera recurrent productes la data de consum dels quals preferent ha vençut i que el 40% reclama més informació per a saber fins quan és segur consumir un producte la data de consum del qual preferent acaba de véncer-se.

*Thank *you *for *watching

El 51% dels espanyols tira al fem de manera recurrent productes la data de consum dels quals preferent ha vençut

Aquesta situació es deu al fet que molts consumidors no saben distingir la diferència entre data de consum preferent i data de caducitat. Segons indica la *AESAN (Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició), la data de consum preferent 'indica el moment fins al qual l'aliment conserva la qualitat prevista'. 'Una vegada passada la data indicada, l'aliment continua sent segur per al consum però pot començar a perdre sabor i textura. Trobem aquesta data en aliments congelats, farina, llegums, arròs, pasta, galetes, conserves, oli o mel, entre altres', explica aquest organisme.

Per contra, la data de caducitat informa sobre 'el moment fins al qual l'aliment pot consumir-se de manera segura. Es troba en aliments molt peribles com a carns o peixos frescos. No s'ha de consumir cap aliment una vegada superada la seua data de caducitat. Abans que els aliments caduquen es poden congelar a casa i així allargar la seua conservació. Sempre s'han de seguir les instruccions de conservació i, una vegada obert l'envàs, les instruccions de consum'.

Els perills de la lletra xicoteta

Un altre dels problemes amb l'etiquetatge que pot afectar la nostra compra i encarir-la sense necessitat és la grandària de la lletra en l'etiquetatge. Una lletra xicoteta i difícil de llegir pot provocar que comprem un producte a punt de caducar, que adquirim l'article equivocat o que ens emportem a casa alguna cosa que no podem consumir per contindre una substància determinada a la qual siguem intolerants. I això, inevitablement, ens implicarà una pèrdua econòmica.

Una enquesta de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha assenyalat recentment que més de la meitat dels consumidors no llig les etiquetes perquè contindre una 'lletra massa xicoteta'.

OCU considera que 'facilitar la lectura de l'etiquetatge redunda en una compra més reflexiva i permet als consumidors prioritzar aquells aliments més saludables'. Per això, ha sol·licitat a *AESAN que, en col·laboració amb les autoritats europees, 'reforme l'actual normativa perquè s'augmente la grandària de la lletra de l'etiquetatge, dels actuals 1,2 mm als 3,0 mm'.

Consulta la notícia original ACI

Level AA conformance,
		            W3C WAI Web Content Accessibility Guidelines 2.0
© 2024 - Sernutec - Servicios y Nuevas Tecnologías