Lamentablement, els ciutadans s'estan trobant en els últims temps amb males pràctiques en forma de fraus o falsos descomptes per part d'alguns comerços durant els períodes de rebaixes, com ha advertit FACUA-Consumidors en Acció.
'Existeixen establiments que vulneren la legislació en matèria de comerç, competència i defensa dels consumidors falsejant els descomptes en presentar com rebaixats productes que no havien estat abans a la venda, manipulant l'etiquetatge per a fer creure que el seu preu original era superior al real o aplicant pujades en els dies previs a les rebaixes', ha denunciat l'organització de consumidors.
Aquesta situació ha posat en alerta al Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, que ha anunciat que està 'monitorant productes de cara a les rebaixes d'estiu que acaben de començar'.
No en va, el departament que dirigeix Pablo *Bustinduy ja ha imposat sancions per valor de 90.000 euros a dos grans operadors de comerç electrònic per dur a terme rebaixes enganyoses durant l'últim *Black *Friday (divendres negre), un període d'importants descomptes per a incentivar compres en l'últim cap de setmana de novembre importat dels Estats Units.
A més, el ministeri manté oberts expedients a altres sis grans operadors de comerç amb una proposta de sanció de més de mig milió d'euros.
Pujar el preu per a després baixar-lo
Consum va comprovar l'execució d'una mala pràctica molt estesa, sobretot en el comerç en línia, consistent a pujar el preu de diferents productes abans del *Black *Friday per a després rebaixar-los al seu preu original.
En concret, la investigació del ministeri va detectar que, entre el 18 i el 19 de novembre, s'oferien unes sabatilles esportives per 29,99 euros. Posteriorment, el 20 de novembre, es va pujar el preu de les sabatilles a 48,95 euros. I ja el 24 de novembre, en ple *Black *Friday, es va tornar a baixar el preu de les sabatilles una altra vegada als 29,99 euros.
'D'aquesta manera, les persones consumidores s'exposen a la falsa creença de poder adquirir un producte amb una rebaixa de 18,96 euros, alguna cosa que no es correspon amb la realitat ja que es va elevar el seu preu en els dies previs', ha denunciat Consum, que ha precisat que aquesta iniciativa d'algunes companyies suposa una infracció de l'article 20 de la Llei d'Ordenació del Comerç Minorista.
'Sempre que s'oferisquen articles amb reducció de preu, haurà de figurar amb claredat, en cadascun d'ells, el preu anterior juntament amb el preu reduït, excepte en el supòsit de què es tracte d'articles posats a la venda per primera vegada. S'entendrà per preu anterior el menor que haguera sigut aplicat sobre productes idèntics en els trenta dies precedents (...)', resa el punt 1 del citat article.
Els saldos no són rebaixes
Altres col·lectiu que treballen en defensa de *lose consumidors, com l'OCU o *Asecon, han cridat l'atenció dels consumidors sobre altres males pràctiques detectades en els comerços. 'Els objectes han de mostrar, al costat del rebaixat, el seu preu original, o bé indicar de manera clara el percentatge de la rebaixa', ha afirmat l'OCU, que ha aclarit que els productes en rebaixa 'han d'haver format part de l'oferta habitual de l'establiment durant almenys un mes'.
Per part seua, Asecon ha informat que 'els productes amb tares, desfasats o deteriorats han d'identificar-se com a saldos i no com a productes en rebaixes'.
Consum considera que les falses rebaixes són pràctiques deslleials que poden qualificar-se com a infraccions greus i implicar multes de fins a 100.000 euros, quantitat que es pot sobrepassar fins a aconseguir entre quatre i sis vegades el benefici il·lícit obtingut.
Consulta la notícia original ACI