Huit de cada deu consumidors, en concret el 83%, es consideren “vulnerables” en l'àmbit de l'alimentació, sent el principal motiu per a això el nivell de renda (82%). Aquesta situació va portar al 93% a canviar els seus hàbits de consum en aquest àrea.
Així ho revela l'I Baròmetre d'Alimentació i Consum presentat aquest dilluns per l'Associació Espanyola de Consumidors i a través del qual va tractar d'obtindre la “percepció” dels consumidors sobre diferents temes relacionats amb aquest àmbit del consum, incloent-hi els seus hàbits de compra, el preu dels aliments, el grau de coneixement dels seus drets o les seues preferències de compra.
Pel que respecta als canvis en els hàbits de compra, la reducció de la despesa en alimentació va ser l'opció més triada pels consumidors (42%), seguida d'una major cerca de les ofertes (30%).
A més, a pesar que el 95% dels enquestats van considerar que l'alimentació “influeix en la salut”, només un 56% d'ells porta una alimentació saludable i els qui no la porten ho fan, sobretot, pel preu dels aliments més sans (35%) i per la falta de temps (38%).
Pel que respecta al preu dels productes, el 86% va considerar que és “car” i el preu és el factor “més important” per al consumidor per a realitzar la compra en un establiment o en un altre (35%) enfront de la qualitat (18%). A més, el 88% va estimar que les mesures actuals per a “pal·liar” els efectes de la crisi de preus en l'alimentació són “insuficients”.
Així mateix, només el 32% d'enquestats adquireix productes ecològics o biològics com a forma “més natural o sana” d'alimentar-se, enfront del 68% que no els compra i la principal raó per a descartar-los és el seu elevat preu (66%).
Quant al canal de compra, el 67% adquireix els aliments presencialment enfront d'un 33% que ja fa les seues compres ‘en línia’ i, en general, prefereixen els supermercats i hipermercats (69%) enfront del xicotet comerç (31%).
En el cas que busquen informació d'un producte d'alimentació, abans de comprar-lo el 45% acudeix a Internet enfront d'un 28% que llig l'etiqueta, que és consultada “sempre” només per un 16% d'enquestats.
De l'etiquetatge, la qual cosa més tenen en compte els usuaris és la composició i els ingredients del producte (22%), la quantitat (16%) i la data de caducitat o consum preferent (14%)
Per a l'associació, una dada “molt negativa” de l'enquesta és que només un 60% ha reclamat si ha tingut “algun tipus de problema de consum”.
MEDI AMBIENT
Quant a la protecció del medi ambient i la sostenibilitat, el 41% dels consumidors “aprofita millor” els aliments per a reduir el desaprofitament alimentari, si bé un 55% no té en compte la reducció de la contaminació mediambiental a l'hora d'alimentar-se.
Al seu torn, el 80% dels consumidors consultats “valora” que les grans empreses tinguen una responsabilitat social corporativa de cara a les polítiques de consum i el 96% va considerar que s'ha d'incloure en aqueixa *RSC el “respecte” a l'atenció al client i als drets dels consumidors.
Finalment, preguntats per si estimen que les administracions públiques aposten per la defensa dels drets dels consumidors en l'àmbit de l'alimentació, un 65% va respondre que no ho fan “adequadament”.
Consulta la notícia original ACI