Cebes, raïm i manzajas fuji, els aliments que més pugen del súper en l'últim mes, encara que l'oli d'oliva segueix disparat.
Els consumidors espanyols han vist disparar-se en quatre anys (2019-2013) el cost de la cistella de la compra fins a un 47% a conseqüència de la creixent inflació dels últims anys, que en el cas dels aliments va aconseguir a Espanya el seu màxim registre al desembre de 2022, quan va escalar fins al 15,7%.
Així ho destaca l'informe 'Construint la cistella de la compra' presentat aquest dijous per *Kantar *Worldpanel, empresa líder mundial en dades de màrqueting i *Analytic, que ha pres com a referència per a oferir aquest xifra una compra bàsica formada per oli, arròs, café, detergent, galetes, llet, pasta i iogurt.
El document explica que en aquest context d'alça de preus el consumidor ha intentat abaratir la seua compra en el supermercat adquirint més productes de marca blanca -la que pertany al propi supermercat-.
De fet, la despesa en marca blanca ja suposa el 50% del cost de la cistella de la compra, sent *Lidl, Mercadona i Dia, en aquest ordre, els supermercats amb major oferta d'aquesta mena de productes, on s'aconsegueix el 58% en drogueria i el 54% en alimentació.
Els preus de la taronja baixen un 18% per a agricultors però pugen un 15% per a consumidors
No obstant això, *apuna *Kantar, només el 10% de les cistelles són exclusives de marca del distribuïdor, seguida per un 30% de les de marca de fabricant, encara que la majoria dels consumidors (60%) combinen totes dues i determinen cistelles variades on 'no tot és preu'.
Quant al preu, l'anàlisi revela que el preu ha augmentat la seua rellevància en aquests últims anys a causa de la inflació, però precisa que no és la principal motivació per a la compra en el lineal. 'El format, l'envàs o l'ús que es vaja a donar a eixe producte continuen pesant enormement en el moment clau, en la compra, perquè és ací, on es prenen el 70% de les decisions', concreta.
Targetes de fidelitat, presents en el 20% de compres
No obstant això, els consumidors estan connectant amb les promocions i els descomptes que en els últims temps estan realitzant les cadenes de supermercats, molts dels quals arriben a través de targetes de fidelitat, que ja són presents en el 20% dels actes de compra. En aquest sentit, l'estudi detalla que els productes en oferta s'inclouen en el 34% de les cistelles de compra.
'Són ja diversos els retailers que anuncien baixades de preu en centenars de les seues categories. Això forma part d'una estratègia que està resultant efectiva, ja que associa un determinat retailer a un concepte de preus baixos generalitzats, encara que després el consumidor en el lineal prendrà les seues decisions sota diferents motivacions que, en molts casos, no seran pel preu', afirma Mayte González, Shopper&Mitjana sector director de Kantar Worldpanel
Kantar detalla a més que és 'curiós' que en moltes ocasions un descompte alt no arribe a triomfar entre els consumidors per si sol, demostrant-se la necessitat que 'vaja acompanyat d'altres accions complementàries perquè cale entre els consumidors, resultant especialment efectiva la comunicació directa en l'embalatge d'eixe descompte'.
Consulta la notícia original ACI