El 53% de les ecoetiquetes brinden informació vaga, enganyosa o infundada sobre les característiques ambientals dels productes
La proposta de la Directiva Europea sobre Al·legacions Mediambientals té com a objectiu fer que siguen fiables i verificables en tota la UE, per a protegir els consumidors d'informació enganyosa, per a fomentar una economia circular i sostenible establint requisits per a les afirmacions mediambientals, prohibint les etiquetes de sostenibilitat «acte certificades», i establint sancions per a les empreses infractores.
Des de l'OCU qualifiquen aquesta Directiva com a positiva ja que la legislació actual resultava insuficient per a abordar adequadament les qüestions relatives a la comunicació en matèria de sostenibilitat. Considera que servirà per a reduir el nombre d'etiquetes ecològiques i afirmacions mediambientals infundades i que el procediment de certificació per endavant suposarà un sedàs de les més de 200 etiquetes mediambientals que es venen a Europa i unes regles de joc comuns per a totes les empreses.
No obstant això, des d'aquesta organització lamenta que la proposta es quede curta, ja que el seu abast es redueix a les declaracions voluntàries per part de les empreses, quan el 86% dels consumidors cree que tots els productes haurien d'indicar el seu impacte mediambiental. Segons una enquesta de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), el 88% dels consumidors considera útil que els productes oferisquen informació mediambiental, el 86% creu que tots els productes haurien d'indicar el seu impacte mediambiental i el 89% opina que els qui usen al·legacions verdes falses han de ser sancionats.
Així, segons un estudi de la Comissió Europea, el 53% de les ecoetiquetes brinden informació vaga, enganyosa o infundada sobre les característiques ambientals dels productes en tota la UE i en una àmplia gamma de categories de productes (tant en la publicitat com en el producte).
La proposta, segons els experts, exigeix que les afirmacions estiguen recolzades per evidències científiques, que especifiquen si es refereixen al producte complet o només a una part, que es referisquen a aspectes significatius des d'una perspectiva del cicle de vida i que aporten una millora significativa en aspectes mediambientals. Per a les afirmacions relacionades amb el clima, exigeix que es diferencie entre afirmacions de reducció d'emissions o solo les de compensació.
Verificació per tercers
D'altra banda, quan la fase d'ús del producte tinga un impacte ambiental rellevant, haurà d'incloure informació al consumidor sobre com usar-lo bé. D'igual manera, la informació mediambiental i la seua justificació hauran d'estar disponibles per als ciutadans, ja siga físicament o en línia a través d'un enllaç web o codi QR.
La la Directiva Europea sobre Al·legacions Mediambientals requereix que les afirmacions i etiquetes ambientals siguen verificades i certificades per tercers abans de ser utilitzades. La Comissió publicarà una llista actualitzada d'etiquetes ambientals oficialment reconegudes.
D'altra banda, proposa sancions dissuasives per a les empreses que incomplisquen d'almenys el 4% de la facturació anual total, la qual cosa està d'acord amb les expectatives dels consumidors.
Consulta la notícia original ACI