Des de l'adopció de la Directiva sobre electricitat 2009/72/CE, que tenia com a objectiu que els mercats de l'energia funcionaren correctament en optimitzar la separació entre subministradors i productors d'energia, i que incloïa normes per a enfortir la independència i competències de les autoritats reguladores nacionals, i beneficiar als consumidors, hem sigut testimonis d'un canvi radical en el mercat elèctric.
Aquesta normativa ja obligava a la instal·lació de comptadors intel·ligents. No obstant això, Europa ha fet un pas avant. Ara, el Reglament d'Execució (UE) 2023/1162 de 6 de juny de 2023 de la Comissió, cerca assegurar que la informació d'aquests comptadors siga realment útil per al consumidor final i, des de *Feníe Energia, el veiem com una oportunitat per a enfortir la relació entre consumidors i proveïdors d'energia, com nosaltres.
La nova implementació d'aquesta normativa ens donarà l'oportunitat de repensar aspectes molt importants, com qui ha de ser el propietari del comptador, l'encarregat de realitzar la lectura, d'emmagatzemar les dades mesurades i qui ha de tindre accés a les lectures de cada comptador.
Al nostre país, actualment, les empreses distribuïdores d'energia són les propietàries de la xarxa que arriba fins als domicilis dels consumidors i, quasi sempre, també del seu comptador, duent a terme la seua lectura i enviament a les empreses comercialitzadores com *Feníe Energia perquè aquestes puguen, al seu torn, emetre les factures als consumidors. Aquest sistema suposa que hi ha centenars d'empreses distribuïdores que faciliten dades a centenars d'empreses comercialitzadores.
Reinventant la gestió de dades: centralització com a punt de partida
En aquest sentit, la nova regulació suposa una valuosa oportunitat per a avançar cap a un model d'accés a la dada més centralitzada, és a dir, que hi haja un únic encarregat d'organitzar l'accés a les lectures entre les distribuïdores i els diferents actors que han de tindre accés a ella. Aquest canvi en l'estructura del mercat tindria molts avantatges i facilitaria la transició energètica.
Entre els seus avantatges, d'una banda, es disminuiria el cost. Amb la normativa actual, hi ha 500 comercialitzadores que reben lectures de 300 distribuïdores, la qual cosa suposa un màxim teòric de 150.000 relacions entre distribuïdores i comercialitzadores. La centralització proposada minimitzaria aquestes interaccions a unes 800, connectant cada distribuïdora i comercialitzadora amb un únic punt d'agregació de dades.
D'altra banda, es facilitaria l'accés a la dada al consumidor. Des d'una mateixa web i no des de 300 portals, es tindria accés als 30 milions de comptadors. Això permet que el govern o *IDAE (Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia), realitzen una labor de divulgació i formació sobre com accedir als consums horaris i que la informació arribe amb força al consumidor.
A més, en un mercat en transició, la centralització permetria als reguladors i operadors supervisar i controlar el que ja succeeix, amb una anticipació de les sorpreses que desconeixem i estan per vindre. La *CNMC (Comissió Nacional dels Mercats i la Competència) podria controlar que les lectures es realitzen dins del termini i en la forma corresponent. D'igual manera, REE (Xarxa Elèctrica d'Espanya) podria perfeccionar els seus mètodes de previsió i gestió de la xarxa elèctrica, mentre que la *OMIE (Operador del Mercat Ibèric d'Energia)guanyaria capacitat per a identificar de manera més àgil qualsevol irregularitat en el mercat majorista.
Finalment, es facilitaria el desenvolupament de la participació de la demanda en el mercat i nous models de negoci com els gestors de comunitats energètiques o agregadors de demanda que han de tindre accés a la mesura de consumidors. Aquesta centralització evita la gran barrera d'entrada de connectar-se a centenars de distribuïdores.
Les pròpies distribuïdores, conscients del problema, ja han realitzat una web centralitzada similar, anomenada *Datadis però, en un sector amb tants actors, és necessari que la regulació organitze qui fa cada cosa i com. D'una altra manera podrem avançar, però amb el fre de mà tirat perquè sempre hi haurà inseguretat, falta d'inversió a millorar el sistema o actors que no participen en aquest.
La clau de la utilitat dels comptadors: celeritat en el lliurament de dades
L'altre aspecte perquè els comptadors siguen realment útils té a veure amb la celeritat en el lliurament de dades de comptadors.
Actualment, a Espanya, hi ha un desfasament de dos a tres dies entre el moment del consum i el lliurament de dades horàries dels comptadors per part de les distribuïdores tant a consumidors com a comercialitzadores. Amb la nova normativa, es persegueix que siga en temps *cuasirreal, i defineix *cuasirreal com a segons o com a molt 15 minuts (període de liquidació). Aquesta agilitat no sols és essencial per a l'eficiència del sistema, sinó que també fomenta la participació activa en els mercats d'ajust.
Amb l'execució del Reglament de la Comissió, un consumidor no haurà d'esperar dos dies per a ser informat sobre un consum anòmal o per a adonar-se que ha deixat una cosa encesa a la nit, o que les seues plaques solars estan generant més energia de la que està consumint. Amb la informació en temps real, poden rectificar el seu consum o descobrir el que està passant immediatament.
Precisament, la regulació del 6 de juny de 2023 s'enfoca en sistemes que permeten aprofitar de manera eficaç l'energia renovable produïda pels consumidors. Aquells que instal·len sistemes fotovoltaics, per exemple, podran beneficiar-se de manera més efectiva de l'energia que generen. Això no sols impulsa l'autosuficiència energètica, sinó que també contribueix al Pacte Verd Europeu en facilitar l'ús responsable de fonts renovables.
A més, és clau si es vol aconseguir que la demanda participe en els diferents mercats d'ajust. És a dir, que, si la distribuïdora o Xarxa Elèctrica necessiten baixar o pujar el consum, els consumidors reaccionen. D'una banda, permet avisar al consumidor en funció del seu consum actual en comparació amb el potencial, permet a l'agregador conéixer quants consumidors estan responent i enviar o no peticions a més consumidors i, finalment, hauria de servir per a recompensar per aquests serveis sense que siga necessari canviar de comptador (que és la major limitació actual en el mercat domèstic).
De fet, la disponibilitat d'informació en temps real a través de xarxes intel·ligents no sols beneficia als consumidors, sinó també als gestors de les xarxes. Per a ells, la informació en temps real millora la planificació d'inversions i la gestió de la infraestructura, reduint els costos operatius i millorant l'eficiència global.
Per tot això, des de Feníe Energia estem molt alineats amb aquest reglament europeu. Les noves normes adoptades per la Comissió Europea permetran als consumidors accedir de manera directa i senzilla a les seues pròpies dades, atorgant-los un major control sobre el seu consum energètic i promovent una relació més informada amb els seus comercialitzadors d'energia.
La transformació dels comptadors de llum no sols està marcant un canvi en la tecnologia, sinó que també està obrint noves oportunitats per a un mercat elèctric més eficient, transparent i participatiu. En *Feníe Energia, estem fermament compromesos a exercir un paper actiu en aquesta significativa evolució i a continuar liderant la transició energètica.
Consulta la notícia original ACI