L'Organització de Consumidors i Usuaris ha emés una alerta sobre una estafa coneguda com 'l'estafa del 5G'. En aquesta estafa, els delinqüents es fan passar per representants d'empreses de telefonia per a enganyar els consumidors i aconseguir que canvien d'operadora. Si vols evitar ser víctima d'aquesta estafa, continua llegint. D'aquesta manera, podràs anticipar-te a la situació, informar les autoritats i protegir altres ciutadans.
Com funciona l'estafa del 5G?
Per a dur a terme aquest frau, els estafadors es fan passar per representants de la companyia telefònica de l'usuari, alertant-li que el seu encaminador actual s'ha quedat obsolet a causa de la implantació de la tecnologia 5G i que, sense un canvi de dispositiu, el servei d'internet cessarà en un mes.
En un primer moment, l'estafador comunicarà a l'usuari el cost del canvi d'encaminador, que oscil·la normalment entre 90 i 170 euros, i sovint s'acompanya d'un compromís de permanència d'un any; aquestes són les condicions que solen oferir per defecte les companyies telefòniques pel seu servei.
Davant la negativa del client, se li adverteix del tall del servei, però simultàniament, se li ofereix una promoció especial en la qual el canvi d'encaminador és gratuït i s'aplica una tarifa millor. Com a esquer, s'ofereix un canvi d'encaminador gratuït i una tarifa millorada, tot sota la premissa d'una 'promoció especial' per l'antiguitat del client. Tanmateix, això no és més que una maniobra per a canviar a l'usuari de companyia sense que s'adone.
No obstant això, aquesta promoció no és de la mateixa companyia de l'usuari, sinó d'una altra diferent. Això es justifica dient que la promoció s'aplica a través d'una 'marca blanca' de la companyia, donant a entendre que és una altra empresa del mateix grup o una de les seues filials. Però es tracta d'un engany, perquè una i una altra companyia no tenen cap afiliació.
Si l'usuari 'accepta' aquesta promoció, el que estarà fent en realitat serà donar el seu permís per a iniciar el procés de portabilitat i canviar de companyia. Se li diu que se'n dirà de nou per a concretar la data d'instal·lació del nou encaminador. No obstant això, aquesta crida ja la realitzarà un operador de la nova companyia per a completar l'alta i la instal·lació de la fibra.
Aquest engany pot afectar usuaris de diferents companyies i, segons expliquen des de l'OCU, els responsables d'aquesta estafa no són els operadors (o almenys no directament), sinó que es tracta d'empreses subcontractades que recorren a aquestes tàctiques per a millorar el volum de clients que poden aportar a la companyia telefònica, mentre que la companyia es beneficia d'un nou client i ignora com l'ha aconseguit.
Què podem fer per a protegir-nos?
No fa falta dir que hem de ser cautelosos i desconfiar de qualsevol crida que indique la necessitat de canviar l'encaminador o que informe d'un augment dràstic en la tarifa. No obstant això, el consumidor també ha de ser conscient que, davant aquesta mena d'estafes, qualsevol modificació contractual ha de ser notificada per escrit amb una antelació mínima de 30 dies.
Si ja ha caigut en l'estafa i s'ha contractat una tarifa amb la nova operadora, sempre es pot tornar arrere gràcies al dret de desistiment, que permet cancel·lar qualsevol servei contractat per telèfon o per internet durant 14 dies naturals. No obstant això, aquest dret té excepcions i una d'elles és fonamental en l'àmbit de les telecomunicacions: una vegada que el contracte ha començat a executar-se, es perd el dret de desistiment.
En aquest cas, s'entén que el contracte s'ha posat en marxa en el moment en què l'empresa envia un tècnic a casa per a fer la instal·lació de l'encaminador. Per tant, si no es volia canviar i es prefereix tornar a l'antiga companyia, és necessari fer-ho abans de 14 dies i no esperar que es produïsca la instal·lació.
Les companyies telefòniques eliminaran el «*roaming» a partir del 15 de *junioLas companyies telefòniques eliminaran el «*roaming» a partir del 15 de *juniolarazon
Des de l'OCU també recorden que, si s'és víctima d'aquest o de qualsevol altre engany, és essencial denunciar-lo i notificar-lo a la policia. També es recomana presentar una reclamació en la nova companyia perquè investigue el succeït i parlar amb l'antiga operadora exposant el succeït i la intenció de tornar amb les mateixes condicions que es tenien anteriorment.
Recorda que el millor defensor del consumidor és el propi consumidor, armat amb coneixement i un sa escepticisme. I si no s'està segur amb qui s'està parlant, mai hem d'oferir les nostres dades privades, personals o sensibles, com a Document Nacional d'Identitat, el nostre compte bancari o el nostre número de telèfon.
Consulta la notícia original ACI