Actualitat Notícies

Quines opcions té el consumidor per a evitar les anomenades comercials?
Quines opcions té el consumidor per a evitar les anomenades comercials?

El consumidor té dret a no rebre anomenades comercials si no figura en les guies de comunicacions electròniques disponibles al públic

El 94% de les persones estan cansades de rebre anomenades comercials no desitjades en el seu telèfon, segons indica una enquesta encarregada per l'Associació de Consumidors de Navarra *Irache. El percentatge ha augmentat tres punts, fins i tot, respecte a l'any anterior. A més, el 70% dels usuaris creuen que les companyies telefòniques no informen prou sobre les seues condicions.

El consumidor té dret a no rebre anomenades comercials si no figura en les guies de comunicacions electròniques disponibles al públic, si ha exercit el dret al fet que les dades que apareixen en elles no siguen utilitzats amb finalitats comercials, o si ha sol·licitat la incorporació als fitxers d'exclusió de comunicacions comercials.

Molts associats han mostrat el seu malestar en els últims mesos per les contínues trucades que reben en el seu telèfon mòbil o fix per part d'agents o contestadors automàtics amb finalitats comercials, encara que els hagen dit una vegada i una altra que no volen que els molesten més.

En alguns casos, fins i tot, el consumidor es queixa que aquestes crides es produeixen en horari nocturn o en dissabtes o diumenges, a pesar que la normativa prohibeix efectuar-les abans de les nou del matí i després de les nou de la nit i en festius o caps de setmana. Els afectats acudeixen enutjats a *Irache perquè continuen rebent contínuament dites i no saben com fer que el telèfon deixe de sonar per aquesta mena de trucades.

Quines opcions té el consumidor per a evitar les anomenades comercials?

Llista Robinson

Una opció és apuntar-se en la Llista Robinson. És un fitxer d'exclusió publicitària que permet a l'usuari evitar que les empreses a les quals no ha donat el seu consentiment es dirigisquen a ell amb finalitats comercials.

El consumidor ha d'especificar per què mitjà no vol rebre missatges -telefònic, correu postal, correu electrònic, *sms-. Per a apuntar-se, cal accedir a la pàgina web www.listarobinson.es i la inscripció és gratuïta. Les empreses que vagen a realitzar una campanya publicitària han de consultar abans la llista Robinson per a no incloure en ella a les persones que estiguen inscrites en aquesta llista. La inscripció, això sí, pot tardar a fer-se efectiva fins a dos mesos.

L'empresa ha d'informar de com oposar-se

Si rep la trucada d'una empresa, encara que no estiga inscrit en la Llista Robinson, té dret a oposar-se a rebre més dites o comunicacions comercials d'ella. En aquests casos, és molt recomanable dirigir la sol·licitud per escrit a l'empresa i de manera fefaent.

En realitat, la pròpia empresa hauria d'informar-lo quan anomena sobre el mode en què vosté pot mostrar la seua oposició. L'usuari pot, a més, sol·licitar a l'empresa que li remeta un justificant d'aquesta sol·licitud, a tot tardar en el termini d'un mes.

Retirar les seues dades de guies disponibles al públic

Alhora, el consumidor pot sol·licitar la retirada de les seues dades de les guies de comunicacions electròniques disponibles al públic. Aquesta supressió haurà de fer-se efectiva en deu dies en suport digital i en la següent edició en paper. Si no vol que desapareguen les seues dades de la guia telefònica, pot comunicar la seua negativa al fet que les seues dades siguen utilitzades amb finalitats publicitaris o comercials. Això significa que, en principi, les empreses no podrien utilitzar la informació d'aquestes guies per a realitzar anomenades comercials a aquest usuari.

Denúncia davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades

La dificultat per al consumidor cansat de rebre crides consisteix, en moltes ocasions, a demostrar que l'empresa està incomplint les seues obligacions i està cridant quan no hauria de fer-ho.

Si pot provar-ho, té la possibilitat de posar una denúncia davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades, que és competent per a sancionar a les companyies que vulneren la llei en aquests àmbits.

Atenció per a no donar el consentiment

D'altra banda, en molts concursos, promocions o ofertes en els quals participem, ens sol·liciten el consentiment per a enviar-nos publicitat. Si no desitgem rebre-la, cal estar atents per a evitar donar la nostra aprovació i acceptar sense més tots els termes del concurs, oferta o promoció. També poden sol·licitar el nostre consentiment per a enviar publicitat en registrar-nos en algunes pàgines web.

Per part seua, les empreses amb les quals haja existit alguna relació contractual prèvia, et poden enviar publicitat sobre productes similars als contractats. Però en cada comunicació hauran d'oferir la possibilitat que t'oposes a rebre més publicitat.

És necessari un major control que faça complir la llei

Irache considera fonamental que es puga garantir el respecte a les dades personals, al descans i a la intimitat dels consumidors. En aquest sentit, anima als ciutadans a expressar per escrit la seua negativa a rebre més cridades i a denunciar-ho si és que l'empresa continua insistint.

Consulta la notícia original ACI

Level AA conformance,
		            W3C WAI Web Content Accessibility Guidelines 2.0
© 2024 - Sernutec - Servicios y Nuevas Tecnologías