El cost de la cistella bàsica de la compra -oliï, arròs, cafè, detergent, galetes, llet, pasta i iogurt- s'ha disparat en els últims quatre anys (2019-2023) fins a un 47% a conseqüència de la creixent inflació dels últims anys, segons un recent informe elaborat per *Kantar *Worldpanel, empresa líder mundial en dades de màrqueting i analytic.
En aquest context, els consumidors espanyols s'han refugiat per a contenir la pujada dels preus en els productes de marca blanca -la que pertany al propi supermercat- més econòmics que els articles que elaboren les primeres marques. De fet, la seva presència en la cistella de la compra aconsegueix ja gairebé el 44%.
Aquesta situació ha posat en alerta als fabricants de primeres marques com Campofrío, Bimbo, Danone, *Pepsico, Heineken o Pascual, que asseguren que els consumidors no demanden tant la marca blanca com sembla i que aquest enorme auge està més relacionat amb una política dels supermercats que busca prioritzar cada vegada més els productes propis i pujar el preu dels aliens.
La cistella de la compra bàsica es dispara fins a un 47% en el súper en els últims quatre anys i empeny al consumidor a la marca blanca
Segons un informe de *Kantar, presentat en unes jornades de promarca, organització que engloba als fabricants de marques líders d'alimentació, begudes, drogueria i cura personal d'Espanya, la sis grans cadenes de supermercats que operen al nostre país han reduït un 23% l'assortiment de marques de fabricant en els seus lineals entre 2018 i 2023, mentre han incrementat un 13% la presència dels productes de marca blanca del distribuïdor en el mateix període.
Un altre informe presentat en les mateixes jornades per la consultora The Brattel Group assegura que els marges que apliquen els supermercats a les primeres marques són, de mitjana, fins a tres vegades superiors respecte als de les marques blanca. La conseqüència, segons el citat document, és que els preus dels productes de fabricant siguin entre un 5 i 160% més cars que els del distribuïdor.
De moment, les grans cadenes de supermercats guarden silenci. En públic no realitzaran declaracions, com ha pogut comprovar *20minutos, però existeix malestar pel que consideren un atac en tota regla dels fabricants, als quals acusen en privat d'estar lucrant-se també amb la marca blanca, ja que la majoria fabriquen productes molt similars als seus per a diferents cadenes de distribució.
Una altra crítica dels supermercats és que la indústria alimentària sempre ha intentat diferenciar-se de la marca blanca posant un preu més alt als seus productes amb l'argument que són d'una qualitat major. No obstant això, sempre han assumit que amb aquesta estratègia, més rendible en termes de benefici, la seva quota de mercat és menor. Ara, després d'experimentar una caiguda en la vendes, la distribució opina que han hagut de buscar un culpable a la seva situació.
Com està afectant el consumidor?
En el mitjà de tota aquesta 'guerra' d'interessos està el consumidor. Per a Alex *Alegret, professor de *EAE *Business *School, al final serà el gran perjudicat. 'A curt termini, el consumidor es beneficiarà d'un control de la inflació en la seva cistella de la compra. Però a mitjà termini, això serà un miratge. Les marques de la distribució també acabaran pujant preus i haurem perdut la innovació i el valor afegit en els nostres lineals'.
*Alegret assegura que s'està produint una situació de 'competència deslleial' i considera que per a les marques és 'bastant frustrant' perquè inverteixes molts diners en estudis o comunicació perquè després 'un producte molt inferior al teu, ocupi l'espai que et correspon'.
'Quan vas a Carrefour i veus l'espai en els lineals que li dedica a la seva pròpia marca, això no és reflex del que ocorre en el mercat. El consumidor és el gran enganyat en tot això. Per exemple, el lineal de col·lutoris en Carrefour pot estar ocupat per la seva pròpia marca en un 40% de l'espai. Quan la seva participació de mercat, no crec que arribi a aquest percentatge. Això significa que Carrefour està abusant de la seva posició per a imposar els seus productes per sobre dels requisits del consumidor', explica el docent de la prestigiosa escola de negocis.
'La possibilitat d'elecció s'ha reduït'
'L'avantatge de les marques blanques és que el seu preu és més econòmic però redueix les opcions d'elecció per part del consumidor, que es troba els productes de primeres marques en menys llocs i a preus més cars en tenir una menor oferta', opina Miguel Ángel Ruiz, president de l'Associació Espanyola de Consumidors (*Asescon).
Ruiz coincideix amb *Alegret que aquest escenari no és bo per al consumidor: 'La possibilitat d'elecció en molts establiments s'ha reduït. Anem a una tendència en la qual el consumidor es quedarà sense possibilitats d'elecció. Perdrà aquesta possibilitat de comparar entre diferents opcions'.
Però, suposarà això llavors la fi de les primeres marques en els lineals de les grans cadenes de supermercats?
'Segur que no, però farà mal. Cada vegada vendran menys, i això comporta uns costos de fabricació per la falta d'economies d'escala. Pel que encara seran més cares per als consumidors que vulguin continuar sent marquistas. Això comportarà el desenvolupament de canals de proximitat i de formats comercials diferents als actuals (més petits). D'altra banda, el ecommerce serà una molt bona opció per a aquestes marques i així impulsar la venda directa al consumidor', vaticina Alegret. 'Pensant-ho bé, això podria ser divertit… la distribució s'integra cap enrere (es converteix en fabricant), i el fabricant s'integra cap endavant (es converteix en distribuïdor)… el temps ho dirà, conclou.