Actualitat Notícies

Un de cada quatre consumidors no té per escrit els seus contractes de telefonia, llum o gas
Un de cada quatre consumidors no té per escrit els seus contractes de telefonia, llum o gas

Un de cada quatre persones no té documents per escrit dels seus contractes. En concret, un 25% no té documentat el seu contracte de telefonia, un 23% el de llum i un 27% el de gas, segons les dades de l'Associació de Consumidors de Navarra *Irache, que ha aconsellat 'demanar sempre els contractes per escrit, ja que no disposar d'ells genera molts problemes i dificulta reclamar els drets dels clients'.

En un comunicat, ha advertit que la contractació via telefònica 'ofereix una menor protecció per al consumidor, ja que habitualment es produeix a instàncies de l'empresari (que contacta amb ell sense previ avís), i a més el consumidor no disposa de l'oferta comercial per escrit en aquest moment per a poder revisar-la'.

Això fa que, si hi ha discrepàncies entre l'ofert i el contractat finalment pel consumidor, calgui demanar la gravació de la crida de contractació a l'empresa, 'una gestió que no sempre resulta senzilla d'aconseguir i que suposa una dificultat o, si més no, una demora per a qualsevol reclamació'.

En els casos en què l'empresari contacta telefònicament amb el consumidor per a efectuar-li una oferta, el consumidor i usuari 'només ha de quedar vinculat una vegada que accepti l'oferta mitjançant la seva signatura o mitjançant l'enviament del seu acord per escrit, que, entre altres mitjans, podrà dur-se a terme mitjançant paper, correu electrònic, fax o sms'.

*Irache ha indicat que, en alguns casos, quan s'escolta la gravació, 'el consumidor assegura que aquestes no són les condicions que se li van prometre' perquè 'en moltes ocasions l'agent comercial promet unes condicions atractives com a ganxo, que després no es plasmen en el contracte o en la gravació verificadora'. Per això, insisteixen en la importància de sol·licitar per escrit l'oferta comercial abans de contractar.

L'associació ha explicat que la llei general per a la defensa dels consumidors 'obliga al fet que l'empresa, quan contracti per telèfon, faciliti la confirmació del contracte amb els seus totes les seves condicions en un suport durador i en un termini raonable, que no ha de donar-se més tard del lliurament del producte o de l'execució del servei'. 'Lamentablement, aquest requisit no es compleix en moltes ocasions i es limiten, en el millor dels casos, a remetre al consumidor a la pàgina web de la companyia, on s'estableixen unes condicions generals', ha criticat.

Anomenades amb ofertes

Algunes empreses criden al consumidor per a fer-li l'oferta i, una vegada convençut, li diuen que cridi ell mateix a un altre número per a contractar per a 'eludir les obligacions que tenen quan la contractació prové d'una crida de la companyia'.

Per tot això, *Irache aconsella no contractar per telèfon i, davant una anomenada comercial, sol·licitar que es faciliti tota la informació per escrit o via email, per exemple. 'D'aquesta manera, el consumidor pot estudiar totes les condicions, assessorar-se i comptar amb el que ha pactat davant qualsevol possible incompliment', subratlla.

Si la contractació es fa per internet, recomana demanar que enviïn el contracte per correu electrònic i 'revisar detingudament les condicions abans d'acceptar-ho', així com 'conservar imatges, documentació o captures de pantalla de les ofertes publicitàries per a poder exigir el seu compliment posteriorment'.

Consulta la notícia original ACI

Level AA conformance,
		            W3C WAI Web Content Accessibility Guidelines 2.0
© 2025 - Sernutec - Servicios y Nuevas Tecnologías