Actualitat Notícies

Una quinzena d'organitzacions de consumidors d'Europa i els EUA denuncien els “riscos” i la “amenaça” per als seus drets de la IA generativa
Una quinzena d'organitzacions de consumidors d'Europa i els EUA denuncien els “riscos” i la “amenaça” per als seus drets de la IA generativa

 

Una quinzena d'organitzacions de consumidors d'Europa i els EUA, entre les quals es troba l'espanyola CECU, van denunciar aquest dimarts els “riscos” que presenta, al seu judici, la Intel·ligència Artificial Generativa (*IA Generativa), convençudes que “amenaça els drets dels consumidors”. A més, van reclamar que els drets de les persones “estiguen en el centre del seu desenvolupament i implementació”.

Així ho va precisar la Federació de Consumidors i Usuaris en un comunicat en el qual va explicar que aqueixes demandes es basen en les conclusions d'un nou informe publicat pel Norwegian Consumer Council i en què, en els últims mesos, s'ha observat “una explosió de serveis impulsats per la Intel·ligència Artificial Generativa”.

“La Intel·ligència Artificial Generativa planteja serioses preocupacions per als drets i la seguretat de les persones consumidores”, va abundar, *CECU, per a assenyalar que l'ús d'aquesta tecnologia “crea riscos” relacionats, entre altres àmbits, amb “la privacitat, la manipulació, la integritat personal, les estafes o la desinformació”.

En paral·lel, va considerar que, a més, resulten “molt exigents en termes de recursos”, la qual cosa, al seu entendre, “té greus repercussions per al clima i el medi ambient”.

Referent a això, el director de Política Digital del Norwegian Consumer Council, Find Myrstad, va urgir a “assegurar-nos' que el desenvolupament i ús de la IA generativa siga 'segur, de confiança i just”. “Desafortunadament, la història ha demostrat que no podem confiar que les grans empreses tecnològiques solucionen això per si mateixes”, va etzibar.

LA TECNOLOGIA NO ÉS INCONTROLABLE

Al seu torn, va advertir que la tecnologia “no és una força incontrolable, sinó que ha d'adaptar i respectar els drets fonamentals, els marcs legislatius existents i els valors socials” i que “molts dels desafiaments que enfrontem poden abordar-se utilitzant les normes que ja tenim”.

En la mateixa línia, la directora general adjunta de l'Organització Europea de Consumidors (BEUC), Ursula Pachl, va jutjar “crucial” que la UE faça que el Reglament de IA “siga el més hermèticament possible en termes de protegir els consumidors dels usos nocius d'aquesta tecnologia” i va cridar a les seues institucions al fet que “resistisquen el poderós lobby de les grans empreses tecnològiques' que, segons el seu punt de vista, 'busquen diluir les proteccions del futur Reglament”.

“Mentre el Reglament de IA de la UE no siga aplicable, les autoritats han d'investigar allí on els nous productes i serveis generats per IA puguen estar perjudicant els consumidors i exigir el compliment de les normes sobre protecció de dades, seguretat i protecció del consumidor”, va agregar, convençuda que les companyies “no poden ser immunes a les regulacions' existents a la UE, ni els consumidors 'haurien d'estar sotmesos a manipulació o enganys, pel simple fet que aquesta tecnologia siga nova”.

Per part seua, el director de *CECU, David Sánchez, va subratllar que la confederació ha “vist i donat suport a” la decisió de l'Agència Espanyola de Protecció de Dades de “investigar” a *OpenAI, si bé va puntualitzar que els “riscos” de la *IA generativa “no refereixen només a les dades personals i no podem esperar al Reglament”. “És necessari que totes les autoritats competents prenguen cartes en aquest assumpte i per això ens unim a aquesta crida del moviment de consumidors europeu i estatunidenc”, va sentenciar.

En paral·lel, va estimar que Espanya ha de 'liderar' durant el semestre de presidència del Consell Europeu la regulació sobre Intel·ligència Artificial i 'donar exemple en l'aplicació de la normativa ja existent que és aplicable a la IA generativa”.

Per a això, segons les associacions, les autoritats competents han de comptar amb els recursos i la competència necessàries per a “poder seguir el desenvolupament tecnològic i exigir el compliment de les normes”.

En aquest sentit, l'informe urgeix a “enfortir” la protecció als consumidors perquè aquesta tecnologia “puga ser segura, de confiança i justa, i perquè no es puguen experimentar amb elles per a desenvolupar aquests sistemes”.

Al costat d'això, urgeix a l'establiment d'una estratègia general de IA que tinga en compte els desenvolupaments recents, es “centre” en els drets fonamentals i “oferisca pautes estrictes per a l'ús de la IA generativa en el sector públic” així com a dictar noves normes “allí on siga necessari, fent-les resistents als canvis del futur”.

Consulta la notícia original ACI

Level AA conformance,
		            W3C WAI Web Content Accessibility Guidelines 2.0
© 2024 - Sernutec - Servicios y Nuevas Tecnologías