Actualitat Notícies

Wangiri: cridar i penjar per a estafar-te
Wangiri: cridar i penjar per a estafar-te

Potser t'ha passat o li ha succeït a algú del teu entorn: et telefonen i abans que pugues agafar-ho, es talla. Crides a qui t'ha anomenat, i ningú contesta a l'altre costat de la línia. En veure que no hi ha resposta, acabes per penjar... però mentrestant has anomenat (i has mantingut la crida almenys uns segons) a un número de tarifació especial, potser a l'estranger, un número d'eixos que cobren molt per l'establiment de crida i pel temps de connexió.

T'han estafat i el pitjor és que no et dones ni compte, perquè probablement no repararàs en això fins que arribe la factura de telèfon, més cara de l'habitual o amb crides “especials” anara de la tarifa que tens contractada, unes crides que no eres conscient d'haver fet. Has caigut en el parany de l'estafa de la trucada perduda.

Com evitar caure en el parany de Wangiri?

L'única manera de previndre aquesta estafa és no retornant la trucada perduda, o no fent-ho abans d'haver tractat de saber qui et cridava. Si tens dubtes, penses que t'ha pogut dir un contacte, un company... tracta de comprovar el número:

  •  Reconeixeràs que és un número de l'estranger perquè el seu identificador començarà per un “+” o un “00” seguit d'un prefix abans del número de telèfon en si (el prefix espanyol és +34 o el 0034, però els operadors retiren aquest prefix per a les crides nacionals).
  •  Hi ha alguns prefixos especialment sospitosos: la Guàrdia Civil va alertar de les crides procedents de +355 Albània, +225 Costa d'Ivori, +233 Ghana, +234 Nigèria, però pot ser qualsevol altre.
  •  També són de tarifació especial les crides amb prefixos +803, +806 o +807 també són de tarifació especial.
  •  Alguns terminals són capaços de reconéixer directament en el directori de crides la localització de la crida, si és el teu un d'ells el tens més fàcil.
  •  Una altra opció si encara tens dubtes és, abans de recridar sense més, recórrer a un cercador web (Google, *Bing…) i ficar el número exacte que sale en la pantalla per a tractar d'identificar al remitent: si és una empresa coneguda potser eixe número figura en alguna pàgina web i siga fàcil contrastar la seua veracitat.

Què fer si has picat?

Si has picat i has rebut la teua factura de telefonia per un import major de l'esperat, fins i tot encara que no siga desorbitat, no te'l calles:

 Denuncia-ho davant les Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat en qualsevol comissaria o a través del *INCIBE
 Intenta recopilar totes les evidències que demostren el parany: el registre de trucades del teu telèfon, factures de l'operador, cobrament del banc... tot això ajudarà amb la denúncia.

Consulta la notícia original AQUI

Level AA conformance,
		            W3C WAI Web Content Accessibility Guidelines 2.0
© 2025 - Sernutec - Servicios y Nuevas Tecnologías