Actualitat Notícies

Menys compres i més 'marca blanca': Així està variant el consum dels espanyols
Menys compres i més 'marca blanca': Així està variant el consum dels espanyols

L'escenari inflacionista ha disparat la facturació del sector del gran consum per damunt dels 100.000 milions d'euros, i ni distribuïdors ni fabricants creuen que la situació vaja a canviar en els pròxims mesos. El valor total de les compres de consum diari no ha deixat de créixer i en el que va d'any ja acumula una pujada del 11,3% per damunt de les dades de l'any passat, que va tancar amb un agregat de 105.000 milions d'euros, segons dades de NielsenIQ presentats hui al costat de l'associació AECOC.

L'alça de preus es reflecteix en el preu mitjà dels productes de consum habitual dels supermercats, que entre gener i abril acumulen una pujada del 13,3%. Aquesta situació estaria provocant una contracció de la demanda que es plasma en una caiguda dels volums del 2% des de l'arrancada de l'actual any, segons Patricia Daimiel, directora de NielsenIQ en el sud d'Europa. L'excepció està el mes d'abril, coincidint amb la Setmana Santa, quan els volums demandats van créixer un 4,6%.

L'informe assenyala una caiguda de vendes en tots els sectors, especialment pronunciats en peix (-7,9%), alimentació seca (-6,7%) drogueria i neteja (-4,5%) o verdura (-4,1%). En el costat contrari es trobarien els volums de vendes del pa i els ous, que creixen un 5,5% i 7,9%, respectivament. Això s'explicaria pels canvis en les decisions dels consumidors, que opten per variar el seu tiquet cap a un assortiment més barat: 'retallen en les proteïnes d'alt preu, com les de la carn o el peix, a les de menor preu, les dels ous', va apuntar Daimiel.

Al seu judici, les llars estan tornant a comportar-se com durant la crisi de 2008. 'És una crisi econòmica diferent, però hi ha sensació de recessió'. Els consumidors, segons les dades de l'estudi, acudeixen més vegades a les botigues però omplin menys la cistella, com a manera de controlar la despesa. Això afavoriria als supermercats i botigues de proximitat, així com les estacions de servei, que ja mostren increments en les seues vendes enfront dels grans hipermercats, els volums de vendes dels quals estan per davall de la mitjana.

Les que no perden quota són les marques de distribució, més conegudes com a 'marques blanques', que continuen a l'alça i freguen la meitat del volum de vendes de tot el país, amb un 48% del mercat. L'any 2000, aquest valor estava en el 15%, mentre que després de la crisi del 2008 se situava en un 35%. L'estudi apunta al fet que continuaran creixent en els pròxims mesos, ja que els consumidors preferiran aquest tipus de marques, productes en promoció o formats econòmics, a més de comprar en botigues amb descomptes i promocions.

Per part seua, el sector distribuïdor i els fabricants creuen de manera majoritària que tancaran la primera meitat de l'any complint els seus objectius de facturació o amb xifres per damunt d'aquestes. Per contra, cada vegada són més els qui observen caigudes en els volums cap a final d'any, encara que per l'opinió majoritària és que l'any 'acabarà bé', segons el parer del 61% de distribuïdors i 54% de fabricants consultats.

Consulta la notícia original ACI

Level AA conformance,
		            W3C WAI Web Content Accessibility Guidelines 2.0
© 2024 - Sernutec - Servicios y Nuevas Tecnologías